Berlingske Business

Mærsk-alliance får opbakning fra EUs transportkommissær

Få dage før konkurrencemyndighederne fra verdens tre supermagter USA, Kina og EU tager fat på at kulegrave P3-alliancen ved et topmøde i Washington, giver næstformand i EU-Kommissionen Siim Kallas sin fulde opbakning til alliancen mellem de tre største containerederier i verden, nemlig Maersk Line, MSC og CMA CGM.

Det skriver Shippingwatch.

I et interview med netmediet peger Siim Kallas, der også er EUs transportkommissær, på en række af de fordele, han mener alliancen vil betyde for verdenshandlen.

En af dem handler om, hvordan en alliance af europæiske rederier kan svare igen over for det fremstormende industrielle Kina, som Siim Kallas mener opfører sig aggressivt.

- I global sammenhæng mener jeg, P3 er en rigtig god ide, og at den vil styrke den europæiske konkurrence. Jeg tror, at alliancen står for innovation, da den sigter efter at rationalisere sin service, og jeg mener, den tilbyder bedre services inden for flere forskellige områder. Vi står over for heftig global konkurrence, og i den sammenhæng betyder størrelse selvfølgelig noget, det er derfor, Kina er så stærkt. Landet er ganske enkelt en stor kunde inden for shipping ligesom det er for producenterne af råvarer. Og derfor skal du selvsagt have nogle store aktører for at kunne konkurrere, siger Siim Kallas til Shippingwatch.

På den anden side kan transportkommissæren godt se risikoen for, at verdens nummer 1, 2 og 3 inden for containerrederier i den gigantiske alliance selv vil lægge pres på den frie konkurrence.

Havnene, og i hans perspektiv frem for alt de europæiske havne, kan blive klemt og presset til at sænke priserne voldsomt, hvis de skal forhandle med en kæmpe om havneafgifter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen