Berlingske Business
17:41God weekend

Mærsk-aktierne falder til laveste niveau i fire måneder

FILES-DENMARK-TRANSPORT-SHIPPING-EARNINGS-MAERSK
Foto:

A.P. Møller-Mærsk-aktierne ligger fredag i bunden af det danske eliteindeks, C20 Cap, og investorerne har de seneste uger i det hele taget ikke haft den store begejstring for aktierne, som har sat kurs mod det laveste lukkeniveau siden 10. maj 2017.

Stemningen om aktierne kan være påvirket af, at de to bureauer, der officielt vurderer Mærsk-gruppens kreditværdighed, Standard & Poor's og Moody's, begge har varslet en potentiel nedgradering af selskabet oven på det annoncerede frasalg af Maersk Oil.

Derudover er fragtraterne raslet ned de seneste uger. Fredag kom det frem, at spotraterne på containerfragt ud af Asien var faldet for sjette uge i træk.

01BUSPix-M-rsk-162644.jpg

I denne uge faldt det såkaldte SCFI-indeks, der opgøres af Shanghai Shipping Exchange, med 3,5 pct. til 774,3, og dermed er indekset faldet med samlet 16,3 pct. set over seks uger.

Niveauet er samtidig det laveste siden 24. marts i år.

Indekset sammensættes på baggrund af spotprisen på fragt fra Shanghai til 15 destinationer i hele verden. Indekset bruges som indikator på rateniveauet for de store containerrederier som Maersk Line, MSC og CMA CGM.

Ses isoleret på spotpriserne for containerfragt på de tunge ruter mellem Asien og Europa, så faldt de ligeledes i denne uge, da de gik tilbage med 10 pct. til 812 dollar per tyvefodscontainer (teu).

Det skriver branchemediet Journal of Commerce, der henviser til data fra Shanghai Shipping Exchange.

Mærsk

Dermed er niveauet 13,9 pct. under niveauet på samme tidspunkt sidste år, hvor blandt andet konkursen hos Hanjin Shipping var med til at tage kapacitet ud af markedet og sikre højere fragtrater.

I forhold til kreditvurderingsinstitutternes vurdering af selskabet mener analytikerne i Exane BNP Paribas ikke, at man som Mærsk-investor skal frygte en mulig nedgradering.

Det ændrede syn på selskabet hos kreditvurderingsbureauerne skyldes udsigten til mangel på en modvægt til shipping-aktiviteterne, når Mærsk indkasserer de omkring 47 mia. kr. fra franske Total for sin olie- og gasdivision og som ventet kanaliserer mange af pengene videre til sine aktionærer.

FINLAND-NORDEA/

Det ser Exane som en »ikke-sag«, både fordi en nedgradering ikke får nogen umiddelbar effekt på Mærsks gældsprofil, og fordi kreditbureauerne er »tilbageskuende« og ikke indregner en ventet bedring i containerbranchen, hvilket vil hjælpe Maersk Line.

Exane bemærker samtidig, at den stigende frygt for stigende overkapacitet på grund af rygter om nye skibsordrer fra nogle af Maersk Lines rivaler er overdreven.

Mærsk-B-aktien ligger fredag ved 13-tiden 1,7 pct. lavere i 12.100 kr. Hidtil i år er aktien dog steget 7,4 pct.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen