Berlingske Business

Mærsk-aktien er en udfordring for investorerne

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Årsre
Er aktierne i A.P. Møller - Mærsk billige eller bliver det værre? Investorerne arbejder på at finde det rigtige svar, og to af de danske kapitalforvaltere er ikke enige om, hvorvidt tidspunktet er rigtigt. Foto:

Hvor skal Mærsk-aktien bevæge sig hen nu? To af de investorer, som køber og sælger aktier i den danske olie- og shippingkoncern, er ikke enige.

Er aktierne i A.P. Møller - Mærsk billige eller bliver det værre? Investorerne arbejder på at finde det rigtige svar, og to af de danske kapitalforvaltere er ikke enige om, hvorvidt tidspunktet er rigtigt.

A.P. Møller - Mærsk har inden for de seneste uger været ude med flere negative nyheder. Selskabet nedjusterede for to uger siden, og både oliedelen og containerrederiet Maersk Line har afskediget medarbejderne for at skære i omkostningerne.

07BUSMaerskskib.jpg

Nedjusteringen betød, at aktien faldt under 10.000 kr. til det laveste niveau siden september 2013. Siden er aktien dog kravlet lidt op og endte fredag i kurs 10.510

»Mærsk er ramt fra alle sider. Fragtraterne kommer ikke op, volumenerne er nede, og olieprisen er lav. Så lige nu ser det ikke godt ud,« siger Peter Holt, porteføljeforvalter i Carnegie Asset Management.

Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

En række centrale nøgletal frister investorerne til at kaste sig over aktien. Aktien er blandt de billigste danske aktier målt både i forhold til egenkapitalen og virksomhedens indtjening.

»Det store spørgsmål for sådan nogle som os er at vurdere, om det aldrig bliver rigtig godt igen, eller vi nu skal købe, fordi de ikke bliver meget mere billige. Foreløbig har vi valgt at vente med at købe, til at vi er mere sikre på, at det ser bedre ud, og så kan det godt være, at vi går glip af de første stigninger,« siger Peter Holt.

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Mærsk

Pengetanken bugner

A.P. Møller - Mærsk har en meget stor pengebeholdning, og det kunne være en idé at betale nogle af pengene ud ekstraordinært til investorerne, mener Peter Holt.

»De investerer stort set på samme niveau, som hvis det var gået godt. Der kan man altid have en diskussion af, om det er fornuftigt i en verden, hvor man ikke ved om olieprisen og fragtraterne kommer op igen. Man kunne overveje, om det var bedre at betale pengene ud til investorerne,« siger Peter Holt.

Indtil videre har ledelsen i A.P. Møller - Mærsk dog klart afvist at betale ekstraordinært udbytte til investorerne. I stedet er planen at købe op for derigennem at skabe værdi for aktionærerne.

Majestic Mærsk.

Claus Jensen, seniorporteføljeforvalter i Gudme Raaschu Asset Management er rolig, hvis A.P. Møller - Mærsk indtil videre holder fast og ikke giver investorerne nye udbytter. Han håber, ledelsen kan finde opkøb blandt andet i oliedelen, som topchef Nils Smedegaard Andersen tidligere har udpeget som det mest oplagte område til opkøb.

»Det er fornuftigt, at de gerne vil købe ind til olieforretningen, men det er også fornuftigt, at de venter, indtil sælgernes forventninger til prisen afspejler den oliepris, vi har nu. Men der er klart, at der kommer et tidspunkt, hvor de skal betale penge ud, hvis ikke de har købt op,« siger Claus Jensen.

Fragtraterne vil stige

Han er forholdsvis fortrøstningsfuld om fremtiden og vurderer, at de lave fragtrater på containermarkedet på længere sigt vil komme op.

»Når containerrederier begynder at tabe penge, begynder de at få en disciplin, og så vil priserne blive hævet. Sådan har det været de seneste 20 år, og det vil fortsætte de næste 20 år. Containermarkedet bekymrer mig ikke så meget. Det er mere alvorligt, at olieprisen er så lav, og at der ikke er tegn på, at den kommer op inden for de næste par år,« siger Claus Jensen.

05BUSNils-Smedegaard.jpg

Han forventer, at aktiekursen vil stige i takt med, at udsigterne for containermarkedet bliver bedre.

»Aktiekursen skal løftes af stigende containerrater. Man skal købe Mærsk, når det går dårligt, og jeg er sikker på, at udviklingen på containermarkedet, vil betyde, at aktiekursen ligger højere om et halvt år,« siger Claus Jensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen