Berlingske Business

Mærsk ændrer kurs med fokus på mindre skibe

j432læ1k4j21æl4kjæ2l34j
Mærsks nye containerskib, Majestic Maersk, som er verdens største. Mærsk Line vil bestille færre af de helt store containerskibe og balancere flåden mere. Det skriver Ritzau, mandag den 26. februar 2018.. (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2018) Foto:

Mærsk melder sig ud af kapløbet om at have shippingbranchens største flåde med de største skibe. I stedet vil der fremover være fokus på mindre skibe, der skal give større fleksibilitet.

Det skriver dagbladet Børsen.

I flere år har de store rederier kæmpet om at bestille de store skibe, der går under betegnelsen triple E, som kan holde omkring 20.000 standardfodscontainere. Problemet er, at de fleste havne ikke kan huse de store skibe, hvilket har fået Mærsk til at trække i håndbremsen.

- Jeg ser det sådan, at shippingindustrien fremover vil være præget af et miks af forskellige størrelser skibe, og idéen om, at de største skibe altid er bedre, vil ikke altid gælde, siger Anders Boenæs, netværkschef ved Maersk Line, til dagbladet Børsen.

24BUSMols-Linien-152320-385.jpg

I ordrebogen har Mærsk primært fokus på mindre skibe, der kan laste helt ned til 3500 og 15.000 containere. Ud af de 20 bestilte skibe er der kun seks megaskibe.

- Grunden til det er, at de mindre skibe er mere fleksible og kan blive sat i drift på langt flere steder, siger Anders Boenæs til avisen.

Interessen for de mindre skibe er steget i takt med Mærsk appetit på opkøbet af Hamburg Süd, der har en del aktiviteter i Latinamerika, hvor de fleste havne ikke har kapacitet til de store triple E.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen