Berlingske Business
08:49Formel 1-legende får sit eget flyselskab tilbage

Mærsk ændrer central formulering i regnskabet

A.P. Møller-Mærsk opjusterer forventninger
A.P. Møller-Mærsk opjusterer forventninger ARKIV: Capital Markets Day 2013 i A.P Møller-Mærsk - Maersk : Fit for the future. (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2014) Foto:

A.P. Møller-Mærsk har skiftet en omstridt formulering fra årsregnskab ud i torsdagens halvårsregnskab.

A.P. Møller-Mærsk ændrer en central formulering i regnskabet om, hvor den fremtidige vækst skal komme fra.

Det sker, efter at der i forløbet efter årsregnskabet blandt nogle investorer opstod en forventning og nogen steder frygt for, at Mærsk vil skabe et nyt forretningsben. Som tidligere omtalt i Berlingske skyldes det en formulering i årsregnskabet fra februar om, at virksomheden kiggede på »helt nye områder«.

Mærsk

Her stod der, at ledelsen i løbet af 2015 ville undersøge nærmere, hvorfra den fremtidige vækst i koncernen skal komme. Det fremgik, at selskabet ikke må miste fokus på kerneaktiviteterne, men samtidig stod der, at A.P. Møller-Mærsk overvejede at finde helt nye veje til at skabe vækst.

»Det kunne være relateret til vores nuværende forretning eller til helt nye områder,« skrev Mærks-ledelsen i regnskabet.

Ved generalforsamlingen i marts sagde bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen, at formuleringen ikke burde have stået i regnskab, fordi det kunne opfattes som om selskabet overvejede et helt nyt og sjette forretningsben. Pram sagde, at det har A.P. Møller-Mærsk ingen planer om.

Mærsk

Nu er formulering så helt væk i torsdagens halvårsregnskab. I stedet står der, at A.P. Møller-Mærsk skal lede efter vækst i områder, der ligger sig op af de eksisterende forretninger.

"Mærsk-gruppen skal aktiv søge investeringsmuligeder indenfor og op af de nuværende forretningsområder," fremgår det nu af regnskabet.

Selskabet understreger samtidig, at der ikke er sat nogen tidsfrist på forløbet og at det skal opfylde selskabets afkastkrav.

A. P. Møller-Mærsk

I mio. dollar1. halvår 20151. halvår 2014Ændr.
i pct.
Omsætning2107323685-11%
Driftsresultat3362277021%
Nettoresultat før ex.ord2658655306%
Egenkapital3823642474-10%
Overskudsgrad16,0 pct.11,7 pct.
Soliditet59,7 pct.59,8 pct.

A.P. Møller-Mærsk består i dag af fem forretningsområder. De to centrale er Maersk Line, verdens største containerrederier, og olieselskabet Maersk Oil. Derudover har koncernen Maersk Drilling, der udlejer boreplatforme, og havneselskabet APM Terminal. Det sidste område er en blanding af flere mindre selskaber, som er relateret til shipping-industrien.

ccc

TV: Derfor kunne Mærsk overraske med regnskab

 

Finans-TV: Mærsk Line ud med stærkt resultat

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen