Berlingske Business

Mærsk/Terminals-CEO: Åben for udvanding af ejerandele

mærsk
Morten Engelstoft, chef for Maersk Tankers Foto:

APM Terminals' topchef, Morten Engelstoft, vil gennemgå hele porteføljen af havne og sideaktiviteter, og ejerandelene er ikke et helligt punkt for ham. Der kan blive tale om både at frasælge ikke-strategiske aktiviteter og reducere ejerandele i havne.

Det fortæller han til Shippingwatch.

»Det er positivt, at APM Terminals har opbygget en bred portefølje af aktiviteter over årene. Nogle er gode forretninger, nogle af dem, der taber penge i dag, har været gode forretninger en gang,« siger han til branchesitet.

mærsk

Han pointerer, at lige nu handler det om at optimere den palette, APM Terminals har.

»Vi skal vurdere, om de ikke-strategiske aktiviteter, vi har, skal skilles fra. Men jeg er også åben for at se på de joint-ventures, vi er med i rundt omkring i verden, og om det giver bedre mening for eksempel at nedbringe en minoritetsandel, hvis det dermed giver mulighed for at investere pengene de steder, vi vil satse. Det er helt sikkert et arbejde, vi vil gå i gang med og skal være mere aktive indenfor,« siger Morten Engelstoft til Shippingwatch.

Mærsk pressemøde

Topchefen vil ikke sætte navne på de havne, der kunne være tale om, men tilføjer, at det ikke er de store hubs, der er i spil.

»Men et aktuelt eksempel på frasalg af sideaktiviteter var gårsdagens aftale om at afhænde ejerskabet af det britiske Pentalver, som er et container-truck selskab,« påpeger Shippingwatch.

SOUTH KOREA ECONOMY HYUNDAI MERCHANT MARINE

13BUSBUSINESS-095422.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen