Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Mærsk-topchef slår fast: Mærsk bliver ikke mindre uden energi

Mærsk pressemøde
Mærsk pressemøde - opslidtning. Group CEO, Søren Skou. Foto:

Fokus på transport og logistik betyder ikke, at A.P. Møller-Mærsk bliver en mindre virksomhed i fremtiden. Det fastslog topchefen Søren Skou på selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag i København.

Energi-selskaberne, som Mærsk ikke længere vil fokusere på, bidrager aktuelt med 25 pct. af gruppens samlede omsætning.

»Men dem vil vi erstatte med vækst i transport og logistik,« sagde Søren Skou.

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Han påpegede, at det nylige opkøb af containerrederiet Hamburg Süd vil øge omsætningen med 15 pct. og dermed bidrage væsentligt til at udligne det ventede omsætningstab, som fravalget af energi indebærer.

Den begrænsede fremtid for energiaktiviteterne, der omfatter Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Tankers og Maersk Supply Service, blev understreget på kapitalmarkedsdagen, hvor de stort set ikke omtales i oplæggene eller i informationsmaterialet som andet end aktiviteter, som Mærsk har intentioner om at skille sig af med.

Mærsk/CEO: Ikke tilfredsstillende resultat

Indledningsvist blev det oplyst, at mens energiaktiviteterne bidrager med 25 pct. af omsætningen, reserverer de 33 pct. af den investerede kapital.

SOUTH KOREA ECONOMY HYUNDAI MERCHANT MARINE

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen