Berlingske Business

Mærsk-topchef slår fast: Mærsk bliver ikke mindre uden energi

Mærsk pressemøde
Mærsk pressemøde - opslidtning. Group CEO, Søren Skou. Foto:

Fokus på transport og logistik betyder ikke, at A.P. Møller-Mærsk bliver en mindre virksomhed i fremtiden. Det fastslog topchefen Søren Skou på selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag i København.

Energi-selskaberne, som Mærsk ikke længere vil fokusere på, bidrager aktuelt med 25 pct. af gruppens samlede omsætning.

»Men dem vil vi erstatte med vækst i transport og logistik,« sagde Søren Skou.

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Han påpegede, at det nylige opkøb af containerrederiet Hamburg Süd vil øge omsætningen med 15 pct. og dermed bidrage væsentligt til at udligne det ventede omsætningstab, som fravalget af energi indebærer.

Den begrænsede fremtid for energiaktiviteterne, der omfatter Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Tankers og Maersk Supply Service, blev understreget på kapitalmarkedsdagen, hvor de stort set ikke omtales i oplæggene eller i informationsmaterialet som andet end aktiviteter, som Mærsk har intentioner om at skille sig af med.

Mærsk/CEO: Ikke tilfredsstillende resultat

Indledningsvist blev det oplyst, at mens energiaktiviteterne bidrager med 25 pct. af omsætningen, reserverer de 33 pct. af den investerede kapital.

SOUTH KOREA ECONOMY HYUNDAI MERCHANT MARINE

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen