Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Luksus-bil til by og land

(NICE) - Efterspørgslen efter mere luksusprægede 4-hjulstrækkere har vist sig ganske stor og i vækst i Danmark - ikke mindst når de får gule plader på og bruges som erhvervsbil. Først i det nye år bliver feltet af 4-hjulstrækkere i luksusklassen udvidet med Nissans bud på en offroader med masser af komfort, Murano.

I Danmark er det dog kun de færreste luksusbetonede 4-hjulstrækkere, der anvendes i det terræn, denne biltype oprindeligt er beregnet til. Hovedparten af køberne af denne gruppe biler holder dem på landevejene og til bykørsel, og dermed bliver de aldrig udfordret for alvor på det underlag, en 4-hjulstrækker skal vise sit værd på.

Næppe mange Nissan Murano vil i Danmark blive sendt ud på det mest uvejsomme terræn, men vil i langt de fleste tilfælde blive anvendt som en præsentabel firmabil eller mesterbil i håndværkerfirmaet.

Nissan Murano skal kæmpe om bilkøbernes opmærksomhed med mærker som VW Touareq, Porsche Cayenne, Volvo XC90, BMW X5 og Lexus RX300. Da markedet for denne gruppe biler imidlertid har vist sig at være en del større end forventet, regner Nissan Danmark med at kunne tiltvinge sig en plads på markedet. Salgsmålet er 100 biler i 2005 - mere end 90 pct. af dem vil blive solgt på gule plader.

Ved den europæiske præsentation af Nissan Murano i Sydfrankrig var der ikke stillet en ombygget van-version til det danske marked til rådighed. Prøvekørslerne foregik derfor i personbilsversioner, men de gav til gengæld også indtryk af en 4-hjulstrækker, der burde kunne tage kampen op med de nærmeste konkurrenter på markedet.

Mellempris

Som personbil vil Nissan Murano koste 899.995 inkl. moms - og som van 369.995 kr. plus moms. Det er ikke feltets laveste pris i gulpaldeversionerne - specielt VW og Volvo er lidt billigere, mens Porsche og BMW begge koster en del mere.

Nissan Murano ligger altså midt i feltet prismæssigt. Hvad får man så for pengene?

Man får en luksus crossover med Nissan 350Z som udgangspunkt. Murano bygges i Japan, men er i høj grad tilpasset europæisk komfort og kørselsbehov.

Det gode komfortniveau opnås med el-justerbare lædersæder som standard, ligesom pedalernes placering justeres efter brugeren. Der er automatisk klimaanlæg og soltag, kamera, der aktiveres når man bakker, cruise kontrol og navigationsanlæg, der ikke blot har et vejkort med talte direktioner til føreren, men også vejkort vist i fugleperspektiv. Navigationssystemet har desuden TMC (trafikinformation).

Sikkerhedsudstyret er omfattende og har som standard front- og sideairbags samt gardinairbags og ESP.

Bilen har både i frontpanelet og mellem fører- og passagersæde gode aflæggeforhold, hvor man i boksen mellem sæderne kan placere en laptop.

Blød undervogn

Murano har et all mode elektronisk 4x4 system og hertil et 6 trins automatisk gear med mulighed for 6 trins manuelt gearskifte. På lige landevej er kørslen behagelig, men på vej med sving og kurver mærker man bilens bløde undervogn, som man nok skal vænne sig til.

Nissan Murano lanceres med kun én motorstørrelse, som i øvrigt er baseret på samme motor som Nissan 350Z. Det er en 3.5 V6 benzinmotor, der yder 234 HK ved 6000 omdr./min. og som har et max. drejningsmoment på 318 Nm ved 3600 omdr./min. Det giver rigeligt med kræfter til at forcere kuperede landskaber og ujævnt underlag og gør faktisk bilen til en af de stærkeste blandt konkurrenterne.

Nissan ønsker ikke i første omgang at udstyre bilen med en dieselmotor, men da salget af netop denne biltype har vist sig i nogen udstrækning at appellere til købere, der går efter en benzindreven bil, regner Nissan med, at man nok skal nå sit salgsmål for 2005.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen