Berlingske Business

Lufthavnsdirektør har besøgt Berlins skandalelufthavn: »Vi kommer ikke til at begå de samme fejl«

BBWB
Foto:

Kan man lære af en fiasko? Ja, men kan i hvert fald lære, hvad man ikke skal gøre. Netop derfor har Københavns Lufthavne besøgt skandalelufthavnen Berlin Brandenburg Willy Brandt uden for Berlin, der er forsinket på sjette år.

For et folk, der er kendt for ordentlighed, kvalitet og punktlighed, må det gøre ondt helt ind i sjælen at køre forbi Berlins kommende storlufthavn Berlin Brandenburg Willy Brandt. Kollossen syd for den tyske hovedstad skulle være åbnet i 2010, men her seks år senere lyder meldingen, at der kan gå endnu 1-2 år, før berlinerne kan tage lufthavnen i bro.

Når man som Thomas Woldbye, adm. direktør i Købehavns Lufthavne, står og skal bruge 20 mia. kr. på en enorm udvidelsen af lufthavnen i Kastrup ved København, så er Berlin Brandenburg et eksempel på alt det, man ikke vil ende i. Og netop derfor har Københavns Lufthavne haft en deligation i Berlin - for at lære, hvad man ikke skal gøre.

»Vi er meget omhyggelige, og det tror jeg også, at de mente, de var nede i Berlin. Der gik nogle helt konkrete ting galt dernede, men dem har vi lært af, så vi kommer ikke til at begå de samme fejl. Vi har haft folk nede og tale med dem om, hvad der skete, og vi kommer ikke til at begå de samme fejl. Vi er ikke ufejlbarlige, men de fejl kommer vi ikke til at begå.«

Jesper rungholm

For Berlin Brandenburgs vedkommende er det først og fremmest brandslukningssystemerne, der har voldt problemer. Af designmæssige grunde skulle røg fra en ildebrand, når det var blevet suget ud gennem ventilation i loftet, pumpes ned under bygningen. Desuden er en stor entreprenør bag projektet gået konkurs, men tyskerne regner dog stadig med at åbne lufthavnen inden for de næste par år. Thomas Woldbye forventer dog ikke, at Københavns Lufthavns udvidelsesplaner påvirkes af den grund.

»Der er rigtig meget konkurnce i branchen allerede. Og det er defor, at vi laver udvidelse, for at sikre vores fremtidige konkurrencedygtighed. Vi har rigtig store konkurrenter i Amsterdam, i München og i Helsinki. Berlin er i høj grad det, vi kalder en destinationeslufthavn, og de er så forsinkede med lufthavnen, at det nok allerede er blevet for lille, når den er færdig.«

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen