Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Luftfragt skal gå hurtigere

- Vores primære opgave er at forsøge at få mere gods på Europa-flyene, men det er ikke let, da konkurrencen

er hård Det er en hurtig forandrende verden i luftf ragten Derfor må vi hele tiden satse på nye produkter og tænke

frem, hvis man vil overleve i branchen.



Det siger Britta Toftum, chef for SAS Spedition i Københavns Lufthavn i Kastrup.



-

Det skal gå stærkere - vi skal korte den samlede transporttid ned på både im-og eksport sendinger , hvis vi

skal konkurrere med f.eks. integraters



Vi leverer eksempelvis direkte fra handlingsselskaberne og ud til kunden. Det går

ikke at have en pakke liggende i tre timer, når flytiden kun er to timer - man må tænke nyt på logistiksiden

med hensyn til at flytte en pakke fra a til b.



- Vi har ingen lageromkostninger, da vi altid sender alt eksportgods som direkte

sendinger på første mulige fly! Det betyder, SAS Spedition kun har én kunde på hvert fragtbrev. Skal der

flyves, skal det være så hurtigt som muligt. SAS Spedition sælger sig på en anden måde - vi henvender

os til de små og mellemstore virksomheder samt privat kunder, men tager ikke gods fra speditørerne. Det er ingen fordel

for SAS Cargo. Derimod gerne fra et fremmed flyselskab, hvis det ikke går ud over kunden.

Størrelsen

- Vi er

ikke større, end at det hos os er de samme medarbejdere, der tager sig af alle opgaver - f.eks. im- og eksport - så vores

kunder kender os, det er ikke nødvendigt at tale med nye folk hele tiden, siger Britta Toftum.



Afdelingen har til huse

sammen med SAS Cargo i stueplan - tæt ved ind- og udleveringsskranken til SAS Cargo - men inden man når frem til skranken, er

der en lille dør ind til SAS Spedition .



- Vi har mange private kunder - cirka 20 pct. af omsætningen - også

folk, der er sendt herned ved indcheckningspultene i passagerterminalerne, hvor de tror, de kan checke store, volumiøse og

tunge forsendelser ind sammen med kufferten. Det gælder både køleskabet, der skal hjem til familien i Tyrkiet,

og håndværkeren, der prøver at få sin værktøjskasse med den normale bagage. Så står

de pludselig her - 20 minutter før de skal være ved gaten - vi koster måske kun en tiendedel eller tyvendedel af

prisen for overvægt. Efterhånden har vi lært flyselskaberne at fortælle folk i forvejen om os, siger Britta

Toftum.

Lang forklaring

Det er tidskrævende med private kunder, fordi de skal have en forklaring på hele fragtverdenen,

som de ikke har kendskab til . Det gælder også farligt gods, levende dyr osv.



Britta Toftum har været i SAS

siden 1984, hvor hun kom fra ASG. Hun kom til SAS Cargo i 1985 - dengang man søsatte Air de Cologne, hvor Köln var SAS''

HUB i Europa for fragt. Samme år kom hun til Cargo Care International. Dengang var man sammen med truckingafdelingen .



-

Kunderne stiller store krav til tilgængelighed i dag , men takket være vores 24 timers vagt service - med bemanding i

lufthavnen fra kl. 07 til 22.30 - har vi forsøgt at leve op til det krav, hvor også mange andre agenter og intergraters

anvender denne service.



Britta Toftum og hendes folk sætter selvfølgelig kunden i centrum - og vælger i første

række det flyselskab til en transport, som når hurtigst frem - men som medlem af SAS familien er det hendes væsentligste

opgave at forsøge at få forsendelsen med et SAS-fly og partnere i WOW fragtsamarbejdet.

pct. WOW

- SAS og

partnerne i WOW er da også dem, vi benytter mest - op mod 80 pct. af omsætningen - men det er jo naturligt, da de har

de fleste flyafgange og -ankomster. Men vi har kontrakter med alle luftfragtsselskaberne eller deres agenter, kaldet GSA''er.



SAS

Spedition konsoliderer sig ikke - dvs. de ikke har lagerkapacitet. De bruger derfor altid "first flight" - og bruger alle

selskaber.



- Vi har en hurtigere ind- og udlevering af varen - for vi lever af fleksibilitet. Vi handler kun med én sending

ad gangen. Vi spørger, hvad kunden vil - og prøver at levere en logistikløsning, der opfylder alle ønsker.

Så bestiller vi plads på lige fod med andre agenter - på samme vilkår. Og henter så oftest forsendelsen

hos kunderne

SMV-virksomheder

SAS Speditions største kundegruppe er små og mellemstore virksomheder, som man

har faste import og eksport aftaler med.



En del danskere, der flytter til og fra Danmark, kommer typisk med mindre eksport forsendelser,

husdyr m.m., hvor det store flyttegods går med én af de store flytte- og speditionsselskaber.



- Vi er sælgende

i omsorg, hvor vi viser, hvordan vi behandler dyrene. Men faktisk sender vi også mange insekter og krybdyr. Vi sælger

også mange dyrekasser .



SAS Spedition har avistransport til udlandet som stort emneområde med op til 20 sendinger

om dagen. Derfor er der folk på kontoret fra kl. 6.

Navnestrengsblod

- Den nok mest spændende opgave, som SAS

Spedition udfører, er eksprestransport af blod fra nyfødtes navlestrenge (navlestrengsblod), der indeholder barnets

stamceller.



- Det er meget oppe i tiden. Forældrene finder måske agenten for Leipzig-firmaet på internettet

eller i annoncer - og forældrene skal straks efter fødslen bestille transporten



Det sendes direkte fra fødegangen

fra landets 50 hospitaler til Leipzig, hvor det for formedelst 15.000 kroner, som forældrene betaler som en forsikring, opbevares

i 15 år eller 25 år. Blodet skal være fremme på 24 timer efter fødslen - så varmebehandles det

og nedfryses.



- Dette blod kan senere redde samme barns liv, hvis det får en alvorlig sygdom. Vi har nu arbejdet med fragten

i ét år - efter flere af vores kolleger i branchen havde sagt nej til opgaven.

Leveret på marken

Når

det kan lade sig gøre, så kan alt næsten lade sig gøre. Men alle opgaver er spændende. I høsttiden

sørger SAS Spedition således for at svenske og norske landmænd ekspres får reservedele til mejetærskeren

- leveret på marken via SAS Spedition i Oslo og Stockholm.



- Vi har ikke afdelinger i Jylland, men godset kan afleveres

på specifikke afgange med SAS. Det styres dog via Billund. Vi servicerer hele landet - både med bil og fly. Vi har udenfor

landet ikke noget verdensomspændende netværk - men har mange steder en samarbejdspartner. Ellers løser vi det ad

hoc - men vi vælger altid en partner på vores egen størrelse, ofte gennem det lokale SAS kontor, siger Britta Toftum.



SAS

Spedition er repræsenteret i Norge og Sverige, mens øverste ledelse sidder i København . Den største afdeling

er i Norge, hvor man betjener mange små stationer. Totalt er der 60 medarb

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen