Berlingske Business

Luftfragt på lastbil er økonomisk og uden tidstab

Men siden 1983 er mere og mere afsendt ad landevejen frem til i dag hvor mange luftfartsselskaber, f.eks. Air France sender op til

ca. 90 pct. af al luftfragt med lastbil uden at afsender eller modtageren af den grund har haft grund til at klage.


- I gamle

dage fløj vi med SAS DC9 Fragtere - hvor vi lejede pladsen - fra København til Paris. Oftest gik forsendelsen alligevel

først videre til f.eks. USA om søndagen, så kunden - oftest modtagers speditør - som planlagt kunne få

forsendelsen udleveret mandag morgen. Derfor er der ingen forsinkelse over for modtageren ved at kører forsendelsen i lastbil til

Charles de Gaulle, idet vi med indlevering fredag stadig når flyet fra Paris til USA søndag, siger fragtchef hos Air

France i Danmark, Rud Lynge, til ErhvervsBladet.


De sidste 10 pct. af fragten flyves. Det er for 75 pct.''''s vedkommende også til

destinationer udenfor Europa. Men her er tale om Air France''''s ekspresservice Equation. De sidste 25 pct. er primært ekspres-service

til lokal Paris og det sydlige Europa.



To med 747 fragter

- I dag er der kun to selskaber, der har Boeing 747-fragtfly i

København, nemlig Singapore Airlines og Korean Airlines, hvor sidstnævnte fly foretager en mellemlanding fra Amsterdam

til Seoul. København ligger godt for Skandinavien og Østeuropa - derfor har vi også gjort København til vores

vigtigste omdrejningspunkt (HUB), siger Jørgen Rasmussen, Air Freight Executive hos Wilson Logistics (Denmark) - der efter

købet af det svenske speditørfirma Exceed er Skandinaviens største luftfragtspeditør.


Wilson er repræsenteret

i 27 lande. Wilson har tre produkter: rød, blå og grøn service, hvor rød er daglig afgang, blå er

2 til 3 ugentlige afgange - og grøn med afgang en gang om ugen. Wilson har søgt at sprede produktionen hele ugen. Og

hos Air France vil man gerne have spredt opgaverne over hele ugen, så forsendelserne ikke kommer på én gang. Selskabet

har daglige fly til de fleste destinationer fra Paris - til de store byer, og minumum 3 til 4 ugentlige afgange til resten. Og det

vil man gerne udnytte bedst muligt.


- Der er altid brug for ekspresfragt-service, men det udgør en meget lille del. Det

kan være skibsreservedele, hvor fragtraten intet er at regne for udgiften til at have en supertanker liggende stille i f.eks.

Buenos Aires.


Ekspresselskaber som UPS og DHL (integrators) er i dag også nogle af de få luftfartsselskaber, der

har rene fragtfly, hvor dog kun DLH lander i København. Her er der tale primært om forsendelser på 7-9 kg, hvor

en forsendelse i gennemsnit hos Air France er på 450 kg.


Mange tror det kun er højværdi varer, der bliver

fløjet. Det er dog ikke tilfældet. Lego-klodser og skibsreservedele sendes ofte med fly, bl.a. hvis de mangler til et

skib eller til juleudsalget i New York.


- Vi har folk på arbejde 24 timer i døgnet. Og der er hele tiden opgaver

- f.eks. blod fra blodbanken eller livsvigtig medicin, hvor det skal være her og nu. Så kan vi vælge at sende det

under armen på en kurer i en passagermaskine. I dette tilfælde er det ikke prisen, det handler om, siger Jørgen

Rasmussen.


Til oversøiskse opgaver er den bedste løsning for en speditør en 747 fragter - siger Jørgen

Rasmussen. Og Air France har i dag 11 af slagsen - med tre nye model 400 Long Range på vej.


Her er der plads til maksimum

29 stk. 10 fods palletter på hoveddækket og ni under hoveddækket. Alt efter udgave laster flyet mellem 105 og 120 tons.

En passagerudgave laster op m

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen