Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Lokale har lokket SAS til aarhusiansk satsning

SAS satser på Aarhus Lufthavn: Åbner flere nye ruter
Arkivfoto. Flyselskabet SAS udvider sin kapacitet i Aarhus Lufthavn markant. Der bliver åbnet ruter til steder som Oslo, Stockholm, München og Mallorca, og samtidig vil der blive fløjet markant mere til København.  Foto:

Flyselskabet SAS udvider sin kapacitet i Aarhus Lufthavn markant. Der bliver åbnet ruter til steder som Oslo, Stockholm, München og Mallorca, og samtidig vil der blive fløjet markant mere til København.

Samlet betyder det, at der kommer op til 3000 flere afgange til og fra lufthavnen i året og - om alt går vel for SAS - kommer der 200.000 nye passagerer.

»Det er en stor investering, vi gør her, med nye fly og personale, der bliver dedikeret til lufthavnen. Det gør vi, fordi vi tror på området,« siger koncerndirektør med ansvar for blandt andet drift i SAS Lars Sandahl Sørensen.

Aarhus har ligget, hvor den gør, siden slutningen af det ottende århundrede og lufthavnen siden 1946. Men det er lige nu, tiden er moden til et større sats, siger direktøren.

»Dels er udviklingen i og omkring Aarhus god lige nu. Og dels er lufthavnen, dens ejere og kommunerne omkring gået ind i en meget intensiv og fokuseret indsats for at forstå, hvordan den kan udvikles.«

»Det har de præsenteret for os over det seneste år til halvandet. De satser nu, og det har vi valgt at være en del af også,« siger Lars Sandahl.

Det sats inkluderer en opgradering ikke bare af lufthavnen, men også af den omgivende infrastruktur.

Københavns Lufthavn, SAS - 201

Men det afgørende er ikke lufthavnen eller flyvemaskiner. Det er kunderne.

»Og her er der lavet store analyser, der viser, at erhvervslivet vokser. Der er voldsom vækst i antallet af ferierejsende, og vi har et uudnyttet potentiale i denne her del af Danmark,« siger Lars Sandahl.

Nu skal SAS finde ud af, om mandskabet og de tre-fire dedikerede fly, der sendes til Aarhus, er tiden værd.

»Vi evaluerer fra det øjeblik, de nye ruter bliver sat til salg. Både ugentligt og månedligt. «

»Men det er selvfølgeligt en del af vores forretning, at vi kan lade ruter udvikle sig. Det sagt, så er vi meget utålmodige som selskab, så derfor forventer vi en hurtig effekt.«

»Vi oplever stor interesse, så vi har god tro på, at det bliver en succes,« siger Lars Sandahl.

JL

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen