Berlingske Business

Lokale har lokket SAS til aarhusiansk satsning

Københavns Lufthavn, SAS - 201
SAS udvider kapaciteten i Aarhus Lufthavn markant fra to til syv ruter. Det fortæller selskabet torsdag på et pressemøde i Tirstrup. Scanpix/Jens Thaysen

SAS udvider sin tilstedeværelse i Aarhus Lufthavn markant. Købestærke jyder og ivrige lokalpolitikere trak.

Flyselskabet SAS udvider sin kapacitet i Aarhus Lufthavn markant. Der bliver åbnet ruter til steder som Oslo, Stockholm, München og Mallorca, og samtidig vil der bliver fløjet markant mere til København.

Samlet betyder det, at der kommer op til 3000 flere afgange til og fra lufthavnen i året og - om alt går vel for SAS - kommer der 200.000 nye passagerer.

»Det er en stor investering, vi gør her med nye fly og personale, der bliver dedikeret til lufthavnen. Det gør vi, fordi vi tror på området,« siger koncerndirektør med ansvar for blandt andet drift i SAS Lars Sandahl Sørensen.

Aarhus har ligget, hvor den gør, siden slutningen af det ottende århundrede og lufthavnen siden 1946. Men det er lige nu, tiden er moden til et større sats, siger direktøren.

»Dels er udviklingen i og omkring Aarhus god lige nu. Og dels er lufthavnen, dens ejere og kommunerne omkring gået ind i en meget intensiv og fokuseret indsats for at forstå, hvordan den kan udvikles.«

»Det har de præsenteret for os over det seneste år til halvandet. De satser nu, og det har vi valgt at være en del af også,« siger Lars Sandahl.

SAS strejke SAS registrerer fly i Norge for at spare millioner

Det sats inkluderer en opgradering ikke bare af lufthavnen, men også af den omgivende infrastruktur.

»Men det afgørende er ikke lufthavnen eller flyvemaskiner. Det er kunderne.«

»Og her er der lavet store analyser, der viser, at erhvervslivet vokser. Der er voldsom vækst i antallet af ferierejsende, og vi har et uudnyttet potentiale i denne her del af Danmark,« siger Lars Sandahl.

Nu skal SAS finde ud af, om mandskabet og de tre-fire dedikerede fly, der sendes til Aarhus, er tiden værd.

»Vi evaluerer fra det øjeblik, de nye ruter bliver sat til salg. Både ugentligt og månedligt. «

»Men det er selvfølgeligt en del af vores forretning, at vi kan lade ruter udvikle sig. Det sagt, så er vi meget utålmodige som selskab, så derfor forventer vi en hurtig effekt.«

»Vi oplever stor interesse, så vi har god tro på, at det bliver en succes,« siger Lars Sandahl.

JL

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen