Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Logistikbro til 40 mio. euro

.000 medarbejdere hos VW Nutzfahrzeuge i Hannover nyder godt af Schenker Deutschlands avancerede logistikcenter, man har etableret

kun 360 meter fra fabrikken, hvor man bygger den nye VW Transporter samt den større LT-model.



En hel bro forbinder forsyningscentret

med tusindvis af dele til de nye køretøjer, og de små elektriske minitog foretager hver dag 900 ture med dele,

som løbende kommer fra de 500 underleverendører rundt om i verden til det mere end 30.000 kvm store logistikcenter.

Broen har betydet, at der sendes 130 færre lastvognstog mellem Schenker og fabrikken.



Hver dag ankommer omkring 300 lastvognstog

til logistikcentret.

.000 varenumre

De mere end 7.000 varenumre, det drejer sig om, bliver ved ankomsten til logistikcentret

brudt ned og måske koblet med andre dele, indkodet og så sendt på midlertidigt lager, indtil de skal bruges, og

sendes med toget.



I den nærliggende leverendørpark har en lille snes underleverendører etableret sig for

at kunne levere dele Just-In-Time. Til den forrige Transportermodel var der to underleverendører, der havde Just-In-Timestatus.

Til den nye model er det 17.



Lageret er fuldt automatiseret med højreolgange, der er udrustet med 135.000 små elevatorer

til mindre dele og 22.000 store elevatorer til større dele. Alt er naturligvis styret automatisk. Schenker medarbejderne sørger

også for noget af montagearbejdet f.eks. omkring sidepaneler, så de kan gå lige på båndet.



En del

af lagerets indhold sendes tillige til Poznan i Polen, hvor VW har en montagefabrik for Transporter-modeller. Men fordi lønniveauet

er lavt i Polen, er fabrikks automationsgrad kun på 15 mod 80 i Hannover.



Rundt om fabrikken i Hannover findes alle transportformer

til at bringe dele ind og ud samt få nye biler afsted til forhandlere i Europa. Man bor tæt ved lufthavnen Hennover-Langenhagen,

lige op ad Mittelland Kanel - og tæt på jernbanen. Schenker tilhører Stinnes-gruppen, der igen er ejet af Deutsche

Bahn AG.



Det er endnu et eksempel på, at en moderne bilfabrik skal være super-produktiv for at optimere kvalitet

og sikre et øget afsætning af de tyske VW produkter. Just-In-Sequence, som systemet også kaldes, sikrer, at delene

ankommer til båndet eksakt når de skal bruges på en bestemt bilmodel. Og modsat personbiler er varebiler højst

specialiserede for at kunne opfylde kundens særlige behov.



Tager man alle VW Transportermodeller og Multibus minibusmodeller

i forskellige farver, der er mulige, bliver det millioner af udgaver.



Det to g iøvrigt kun ét år at indføre

alle modeller af den nye Transporter. Fra den forrige model til den nu udgåede model tog det to år.



Logistikcentret

på 36.000 kvm. har kostet Schenker 40 mio. euro - ca. 300 mio. kr. - at opføre og indeholder én af de mest avancerede

automotive logistikstyringer i Europa. 300 medarbejdere er tilknyttet logistikcentret.

Bedre arbejdsforhold

Det er ca. 14

år siden, forgængeren (kaldet T4) til den nye Transporter (kaldet T5) så dagens lys og straks blev beæret

med den første Van of the Year titel. T5 er for nylig blevet tiltænkt den samme hæder for året 2004.



Internt

betød de mange år, at fabrikken var gammeldags. Derfor er den blevet totalt moderniseret og ikke kun produktionen, men

også de sociale forhold blev forbedret. Hertil var medarbejdere og den lokale bedriftsundhedstjeneste med.



Det handler

nemlig ikke kun om de 601 nye Kuka-robotter, men også om opholdsrum og kantineforhold.



De 15.500 medarbejdere skal bygge

170.000 T5-modeller og 40.000 LT-modeller. I Polen skal 3.500 medarbejdere bygge 30.000 T5 biler på årsbasis. Hertil kommer

produktionen af varebilen Caddy, der kun bygges i Polen langt hen ad vejen (50 pct.) med komponenter fra VW Golf og Touran.



At

Schenkers logistikbro trods alt ikke er noget særligt, når man skal bygge en ny bilmodel, kan ses af, at VW Group har

investeret to mia Euro totalt i VW T5 - halvdelen alene gik til unstrukturering af fabrikken i Hannover og i Poznan.



Dertil

kommer så ca. 70 mio. euro til ny prese, 38 mio. euro til undervognsbeskyttelsesanlæg og 120 mio. euro til et nyt lakeringsanlæg

til grunding.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen