Berlingske Business

Ledelsen i Ryanair afviser, at rangliste er problematisk

20BUSryanair5.jpg
Overskrift
Ryanair afviser, at selskabets såkaldte brændstofliga udgør et problem for sikkerheden eller piloterne. Foto: Thomas Lekfeldt
 

Ja, vi ranglister vores piloter efter brændstofforbrug. Nej, det er ikke noget problem for sikkerheden, lyder det fra Ryanair.

Ryanairs ledelse erkender, at den bruger det, den selv skiftevis kalder en brændstofliga og en brændstofforbrugsliste.

Men flyselskabet afviser over for Berlingske, at brændstofpolitikken i selskabet udgør et problem for piloterne eller for flysikkerheden.

Ryanair henviser til, at selskabet følger lovens minimumskrav, og at de irske luftfarts­myndigheder, IAA, ikke har fundet anledning til at kritisere Ryanair for fremgangsmåden.

»Der har ikke været kritik eller anbefalinger fra myndigheder om vores brændstof-forbrugslister,« skriver Ryanairs kommunikationschef Robin Kiely i en e-mail til Berlingske.

Berlingske har gennem tre uger søgt svar på en række spørgsmål om brændstofpolitikken i Ryanair. Ryanair har afvist et interview om brændstofligaen.

Ryanair single

Bekymring afvises

I stedet er Ryanairs kommunikations­afdeling efter flere ugers betænkningstid vendt tilbage med svar på nogle af Berlingskes spørgsmål på e-mail.

20INDRyanair2#2.jpg

Ryanair afviser heri den bekymring, som Berlingskes anonyme kilder med en fortid i Ryanair fremfører om brændstofligaens effekt på piloterne i selskabet. Desuden bliver de navngivne ekspertkilder samt pilotforeningens kritik afvist.

Eksperten er ikke ekspert

»Jeres såkaldte ekspert er tydeligvis ikke ekspert. Hans påstande skyldes uvidenhed. Alle piloter i Ryanair har kompetence til at beslutte, hvor meget brændstof de fylder på. Det eneste formål med vores brændstofforbrugsliste er ikke at holde forbruget nede (vi ønsker ikke at minimere forbruget), men snarere at efterleve vores Standard Operating Procedures,« skriver Robin Kiely.

FILE NORWAY ECONOMY TRANSPORT NORWEGIAN

Derudover henviser Kiely til en udtalelse i 2013 fra de irske luftfartsmyndigheder, IAA, om brændstofligaen, som tidligere har været diskuteret i Storbritannien.

Et uddrag følger her:

»Kaptajnen må gerne tanke ekstra brændstof baseret på hans/hendes vurdering, og det er tydeliggjort i det materiale, som alle piloter får fra Ryanairs chefpilot. Muligheden for kaptajnen til at tage ekstra brændstof med er en ekstra foranstaltning, som forbedrer sikkerheden (...) det er normalt, at luftkaptajner i Ryanair vælger at tage mere ekstra brændstof med. Vi evaluerer løbende brændstofpolitikken i Ryanair som en del af vores myndighedsansvar og har i øjeblikket ingen bekymring om, at der eksisterer nogen restriktioner på, hvor meget brændstof, der må tankes på flyene.«

Tidligere pilot for Ryanair fortæller om brændstof-ligaen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen