Berlingske Business
11:14Israelske protester over Kåre Schultz' fyringer fortsætter: Spærrer indgangen til finansministeriet

Lavprisselskaberne oplever højtflyvende vækst

dd
Ryanairs direktør, Michael O'Leary. Arkivfoto. Foto:

Magtforholdet i den europæiske flybranche står over for et skifte. Lavprisselskaberne buldrer frem, og 40 pct. af alle passagerer på europæiske ruter stiger om bord hos et lavprisflyselskab.

Topcheferne i de store etablerede flyselskaber havde svært ved at finde en grimasse, der kunne passe, da Ryanairs farverige topchef, Michael O'Leary, for godt 12 år siden spåede, at det irske selskab ville blive Europas største. Ikke desto mindre er spådommen gået i opfyldelse, og lavprisselskaberne buldrer frem.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Billede

I det seneste regnskabsår steg antallet af rejsende med Ryanair med 18 pct., i det seneste halvår med 7,4 pct. hos Easyjet og i det seneste kvartal med 11 pct. hos Norwegian. Og væksten vil fortsætte, vurderer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.

»Lavprisselskaberne har simpelthen den mest effektive forretningsmodel. De bedste af aktørerne har bevist, at de kan levere profitabel vækst, så de vil vinde yderligere markedsandele i de kommende år,« siger Jacob Pedersen til Jyllands-Posten Erhverv.

US-POWER-OUTAGE-STRANDS-DELTA-AIRLINES-OPERATIONS-WORLDWIDE

Særligt i København er flere af de etablerede selskaber som eksempelvis SAS presset hårdt i konkurrencen med lavprisoperatørerne. Således er der direkte konkurrence fra disse selskaber på 65 pct. af ruterne fra København. Til sammenligning har tyske Lufthansa direkte konkurrence på under 20 pct. af sine flyvninger i Frankfurt.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen