Berlingske Business

Lavprisselskaberne oplever højtflyvende vækst

dd
Ryanairs direktør, Michael O'Leary. Arkivfoto. Foto:

Magtforholdet i den europæiske flybranche står over for et skifte. Lavprisselskaberne buldrer frem, og 40 pct. af alle passagerer på europæiske ruter stiger om bord hos et lavprisflyselskab.

Topcheferne i de store etablerede flyselskaber havde svært ved at finde en grimasse, der kunne passe, da Ryanairs farverige topchef, Michael O'Leary, for godt 12 år siden spåede, at det irske selskab ville blive Europas største. Ikke desto mindre er spådommen gået i opfyldelse, og lavprisselskaberne buldrer frem.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Billede

I det seneste regnskabsår steg antallet af rejsende med Ryanair med 18 pct., i det seneste halvår med 7,4 pct. hos Easyjet og i det seneste kvartal med 11 pct. hos Norwegian. Og væksten vil fortsætte, vurderer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.

»Lavprisselskaberne har simpelthen den mest effektive forretningsmodel. De bedste af aktørerne har bevist, at de kan levere profitabel vækst, så de vil vinde yderligere markedsandele i de kommende år,« siger Jacob Pedersen til Jyllands-Posten Erhverv.

US-POWER-OUTAGE-STRANDS-DELTA-AIRLINES-OPERATIONS-WORLDWIDE

Særligt i København er flere af de etablerede selskaber som eksempelvis SAS presset hårdt i konkurrencen med lavprisoperatørerne. Således er der direkte konkurrence fra disse selskaber på 65 pct. af ruterne fra København. Til sammenligning har tyske Lufthansa direkte konkurrence på under 20 pct. af sine flyvninger i Frankfurt.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen