Berlingske Business

Lavprisflyselskaberne har kronede dage

FRANCE-BRITAIN-TRANSPORT-TOURISM-AVIATION
Foto:

Tallene for november viser, at de største lavprisflyselskaber har haft en strålende november.

November var en fremragende måned for Europas største lavprisflyselskaber, der fortsætter deres fremmarch Europa over. De tre største lavprisselskaber kunne samlet notere sig, at de fik over en million flere passagerer i måneden.

Det viser trafiktallene for en stribe lavprisselskaber, der er offentliggjort fredag.

- Lavprisselskaberne er inde i en rigtig god trend lige nu. Det er uanset, om man skeler til Ryanair, der har store vækstambitioner, eller til Easyjet, der har medvind fra, at nogle af de store flyselskaber trækker sig lidt, siger luftfartsanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen.

Medvind er der i hvert fald nok af. Tallene for november viser, at Ryanair havde 7,7 millioner passagerer - en stigning på 21 procent i forhold til samme måned sidste år.

Easyjet gik frem med 9,6 procent og kunne notere sig 4,8 millioner passagerer i november. Norske Norwegian Air Shuttle, der i daglig tale kaldes Norwegian, kunne glæde sig over en passagerfremgang på 11 procent til to millioner passagerer.

Samlet fløj de tre selskaber 14,4 millioner passagerer i november - små to millioner passagerer flere end i samme periode sidste år.

Den tendens forventer Jacob Pedersen ikke vil stoppe foreløbigt.

- Europæerne generelt er gået fra et tage på ferie én gang om året til nu at rejse oftere. Det er en tendens, der virkeligt kommer lavprisselskaberne til gode, for folk vælger de billige billetter, siger Jacob Pedersen og fortsætter:

- Samtidig trækker de store flyselskaber som Air France-KLM og Lufthansa fra flere af de korte ruter, og det åbner nye muligheder for lavprisselskaberne. Det næste, jeg venter, er, at lavprisselskaberne vil komme ind i flere hovedlufthavne, og det vil give dem endnu flere vækstmuligheder.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen