Berlingske Business

Lavprischauffører skærper konkurrencen

Det bliver ikke nemt at være dansk chauffør fremover - med mindre vognmandsforretningen finder en niche. I de nye medlemsstater i Østeuropa er lønnen måske en fjerdedel af herhjemme.

7.500 kroner om måneden - det er bruttolønnen for de chauffører, som vi mødte for nylig i Polen og Tjekkiet - heraf er de 4.200 kroner basisløn. Dertil kommer kilometerpenge - og diæter, som der er betalt skat af. Pension og forsikring udgør ca. tre pct. Skatteprocenten er ca. 20.

Hver anden onsdag sætter Pavel Kamarýt fra tjekkiske Krelovice sig bag rattet i en Volvo FH 12 - hver anden onsdag er han hjemme igen, og har han fri i en uge.

Lastbilen er ejet af det tjekkiske transportfirmaet Reconova. En bil han har kørt i i ca. tre år. Tidligere har han kørt en ældre MAN. Før murens fald kørte han den tjekkiske Liaz lastbil - et bilmærke, der faktisk ikke bruges længere til eksportkørsel. Den bygges ikke mere. Kun tjekkiske, amerikansk ejede Tatra, eksisterer - primært med produktion af entreprenørbiler.

- Jeg kører for Schencker i Østrig efter de internationale CEMT bestemmelser - og turen går fast med stykgods fra Østrig til de skandinaviske lande. Bilen er indregistreret i Tjekkiet og turen fra løsningen i Wien går op igennem Tjekkiet, hvor min partned og jeg bytter rat - og så videre op til Rostock, siger Pavel Kamarýt.

Han har ikke egentlig ferie ud over den ugentlige pause. Vil han have det, må han betale den selv og finde en anden chauffør. Til gengæld nyder han sin friuge med sine to små børn og sin kone. Han eneste interesse foruden chaufførjobbet.

SID har tiltro

Hos Specialarbejderforbundet i Danmark er man sikker på , at danske chaufførers dygtighed vil betyde, at de vil klare sig i konkurrencen overfor deres kolleger i de nye EU-medlamslande.

- Vi er helt klar over, at vi ikke kan konkurrere på lønnen alene. Men løn er jo ikke alt. Vi skal se på omstændigheder omkring beskatning og sociale forhold. De, der kun ser på løn, har ingen realitetssans, siger Leif Rasmussen, forretningsfører for transport- og servicegruppen i SID, til ErhvervsBladet.

I SID vil man under ingen omstændigheder være med til en lønnedgang for chauffører. Derimod må det være på sin plads at se på danske langturschaufførers beskatning.

- Vi har tit peget på det urimelige i, at man ikke sidestiller søfolk og langturschauffører beskatningsmæssigt. Danske søfolk er ikke umiddelbart sikret én eneste arbejdsplads mere - men de har bevaret deres job p.g.a. dygtighed og uddannelse, som vi også i SID arbejder meget med, siger Leif Rasmussen.

Konkurrencedygtig

Hos Dansk Transport og Logistik er man overbevist om, at der på sigt vil ske en tilpasning af lønnen i hele EU..

- Vi ser jo gerne at danske arbejdspladser bevares. Men samtidig er et transportfirma nødt til at se på konkurrenceforholdene. Den Danske Logistikanalyse i år fra KPMG viser også, at transportkøbere vil have udgifterne i forbindelse med transport og logistik nedbragt, siger ordførende direktør i DTL, Michael Svane.

Han tror dog fortsat på, at specialisering og nicheproduktion er en løsning for mange transportvirksomheder.

- Og så må danske firmaer satse mere på kvalitet og et godt serviceniveau for fortsat at kunne være konkurrencedygtige, siger Michael Svane.3

Han peger bl.a. på, at mange transportvirksomheder har etableret datterselskaber i flere østlande - og på den måde har mødt konkurrencen dér, hvor den kommer fra. De ansætter så lokale chauffører - og giver dem lidt bedre lønforhold end de har været vant til.

- På den måde ser man en begyndende udligning af lønforskelle, siger Michael Svane.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen