Berlingske Business

Lave olie- og fragtpriser spolerer Mærsks indtjening

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Mærsk
Foto:

Lave oliepriser og et dyk i containermarkedet koster A.P. Møller-Mærsk dyrt i tredje kvartal, hvor indtjeningen er halveret.

Historisk lave rater på containerfragt koster dyrt i A.P. Møller-Mærsk. Indtjeningen i tredje kvartal er halveret, fremgår det af olie- og shippinggruppens regnskab for kvartalet.

A.P. Møller- Mærsk kom ud af perioden med et underliggende resultat på 662 mio. dollar, dvs. et resultat eksklusive indtægter fra frasolgte forretninger. Det svarer til godt 4,5 mia. kr.

»Resultatet, som er næsten 50 procent lavere sammenlignet med sidste år, skyldes primært, at containerraterne faldt til et historisk lavt niveau, specielt i den sidste del af tredje kvartal, samt at resultatet i Maersk Oil var påvirket af den lavere oliepris,« udtaler topchef Nils Smedegaard Andersen i kvartalsmeddelelsen.

Koncernen har for nylig afskediget medarbejdere i både olieforretningen og i containerrederiet Maersk Line pga. de udfordrende markeder. For nylig har A.P. Møller-Mærsk nedjusteret forventningerne til 2016 pga. situationen.

»Det forventede underliggende resultat på omkring USD 3,4 mia. (23,3 mia. kr., red.) for 2015 afspejler en god præstation i udfordrende olie- og containermarkeder. Vores fortsatte fokus på at reducere omkostningerne i forretningsområderne vil sikre, at vi også fremadrettet er i stand til at drage fordel af de muligheder, der opstår i vores industrier,« hedder det fra Smedegaard.

Det underliggende resultat på 4,5 mia. kr. er faldet fra 8,8 mia. kr. i samme periode sidste år.

»En presset udvikling i Maersk Line, Oil og APM Terminals vidner om et betydeligt pres i flertallet af forretningsområderne, og dels er der et betydeligt indtjeningspres i flertallet af divisionerne,« siger senioranalytiker Per Hansen far Nordnet.

Mærsk containerforretning er særligt hårdt ramt. Det er sket, at efter balancen mellem udbud og efterspørgsel udviklede sig helt skævt i tredje kvartal. Koncenernen oplyser, at den globale efterspørgsel voksede mellem 0 og 1 pct. i perioden. Men det skete samtidig med, at containerflåden voksede med næsten 9 pct.

»Containerraterne faldt betydeligt på alle ruter bortset fra Nordamerika, og specielt Maersk Line kerneruter fra Europa var ramt betydeligt,« hedder det i meddelelsen.

Samlet dykkede indtjeningen i Maersk Line, verdens største containerrederi, i tredje kvartal til 1,8 mia. kr. fra 4,7 mia. kr. i samme periode i fjor.

I Maersk Oil faldt indtjeningen til 219 mio. kr. fra ca. halvanden mia. kr. i fjor.

Resultatet er væsentlig påvirket af det lavere olieprise, men hjulpet en smule af faldende omkostninger.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen