Berlingske Business

Lauritzen-topchef vil væk fra kinesisk råvaresump

Interview med Jan Kastrup-Nielsen, driftsdirektør hos rederiet
Foto:

Råvare-krisen i Kina har fået det gamle danske tørlastrederi J. Lauritzen til at løfte ankeret og sætte kurs mod nye områder.

Råvare-krisen i Kina har fået det gamle danske tørlastrederi J. Lauritzen til at løfte ankeret og sætte kurs mod nye områder.

Det skriver dagbladet Børsen.

- På tørlast har vores forretning i høj grad været afhængig af råvarer og Kina. Men nu har vi reduceret vores Kina-risiko, siger administrerende direktør, Jan Kastrup-Nielsen, til dagbladet Børsen.

Først og fremmest har rederiet omstruktureret råvaredivisionen ved at frasælge sine største tørlastskibe, blandt andet typen cape-size, der havde sin storhedstid, da Kina var mest råvaresulten. Nu vil topchefen påbegynde en ny tørlaststrategi med fokus på mindre skibe.

Selvom J. Lauritzen har reduceret sin Kina-risiko, ser direktøren ikke optimistisk på fremtiden. Han påpeger, at Kinas råvarekrise har smittet af på hele branchen, og derfor har Jan Kastrup valgt at satse på rederiets mindre, men mere velfungerende division for gastank.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen