Berlingske Business

Lastbiltrafik ind i Danmark sætter rekord

RB PLUS Propfyldt motorvej fører til flere ulykker
Arkivfoto: Antallet af lastbiler, der ruller ind i Danmark, ligger rekordhøjt og befinder sig på det højeste niveau siden tællingerne startede i 2003. Det skriver Fagbladet 3F. Foto:

Antallet af lastbiler, der ruller ind i Danmark, ligger rekordhøjt og befinder sig på det højeste niveau siden tællingerne startede i 2003. Det skriver Fagbladet 3F.

Det seneste år er trafikken steget med 10,3 pct. For et år siden kørte 5311 lastbiler hvert døgn kørte ind over grænserne til Danmark. Men antallet ligger nu på 5857 lastbiler per døgn.

Det viser nye tal fra ITD - Brancheforeningen for den danske vejgodstransport - der har talt lastbiler i tredje kvartal 2017. ITD har denne gang ikke opgjort, hvilke lande lastbilerne kommer fra.

Næstformand i 3F's Transportgruppe Flemming Overgaard klapper ikke i hænderne over stigningen.

»Vi ved fra ITD's opgørelse fra de første seks måneder af 2017, at et rekordstort antal af lastbilerne var med østeuropæiske nummerplader. Der er ingen grund til at tro, at det billede har ændret sig. Det betyder spekulation i misbrug af udenlandske chauffører, der får bulgarsk, rumænsk eller makedonsk løn, selv om de kører i Tyskland, Danmark og resten af Norden,« siger Flemming Overgaard til Fagbladet 3F.

Han peger på, at flere udenlandske lastbiler kan betyde øget cabotagekørsel og transporter internt i Norden udført af lastbiler, vognmænd og chauffører fra Østeuropa.

»Det koster danske, svenske og norske chaufførjob, og det presser vilkårene i transportbranchen hårdt,« siger han.

GERMANY USA VOLKSWAGEN ARREST

Cabotagekørsel er kørsel af varer mod betaling mellem to steder i et andet EU land end der, hvor lastbilen er indregistreret.

Når en udenlandsk lastbil kommer til Danmark med varer, må den køre tre ture i Danmark i løbet af syv dage. Herefter skal den køre ud af landet igen. Ellers er der tale om ulovlig cabotagekørsel - også kaldet piratkørsel.

ITD derimod glæder sig over de nye tal.

»Det er et tegn på, at væksten i Europa fortsat går den rigtige vej, fordi mere gods og flere varer skal fragtes på kryds og tværs af Europa. Det viser dog også, at kapaciteten er presset til det yderste. Når der er gang i hjulene og stor økonomisk aktivitet, så skal der transporteres mere,« siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Strandede forhandlingert tvinger bilforhandler til fyringer

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen