Berlingske Business
15:25USA: Industriproduktion som ventet

Lastbilflådens skrappe drenge

For transportvirksomheder er det helt afgørende for indtjeningen, at lastbilerne kører så meget som muligt. Ellers

kører de økonomisk i tomgang.



Hver gang, en chauffør ikke kan få fat i sin disponent hjemme på

kontoret efter at have klaret en transport og ikke kender sin næste opgave, spildes kostbar tid.



Meldgaard A/S i Aabenraa

indførte for et års tid siden et flådestyringssystem i de første lastbiler og udvidede i sommer projektet, så

chauffører på 47 egne lastbiler nu kan kommunikere skriftligt med deres disponent via et tastatur i bilen og en datatelefon.





Derved undgås flaskehalse i kontakten mellem chauffør og disponent. Hensigten er at få alle Meldgaard-lastbiler

og gerne de faste undervognmænd med på systemet.



Disponent Jens Peder Pedersen har nu alene kontakten til ca. 55

lastbiler, hovedparten med flådestyring, som der tidligere skulle to mand til at holde kørende. De tre telefoner på

bordet ringer langt mindre end tidligere, fordi chaufførerne nu kan kommunikere ad andre kanaler.



- Du skulle opleve en

almindelig fredag for bare et år siden. Hvis vi har 50 lastbiler i gang med 15 forskellige destinationer i en weekend, tager det

mig nu kun en times tid at disponere dem. Før tog det typisk fem minutter pr. lastbil. Den store fidus ved systemet er, at

når jeg laver en ordre, så sendes den automatisk til lastbilen, siger Jens Peder Pedersen.



Hvis dieselolien stiger

med 10 øre dagen efter, er det nemt at sende en besked til 15 lastbiler på en gang om, at de skal huske at tanke aftenen før.











Langt

mere arbejdsro

- For os har systemet først og fremmest betydet langt mere arbejdsro. I stedet for at skulle hænge i telefonen

hele tiden kan disponenten nu gå ud og hente kaffe og besvare sine beskeder fra chauffører, når han kommer tilbage

på sin plads. Han får bedre tid til at tale med kunder og give de rigtige priser til dem, siger direktør Lasse

Meldgaard.



Også chaufførernes køre/hviletid kan styres langt bedre, når disponenten kender deres bevægelser

og kan se, hvornår pauserne passer bedst ind. Derved bliver køre/hviletid ikke kun til et spørgsmål om at

undgå overtrædelser.



Beslutningen om at investere i flådestyring blev truffet for halvandet år siden,

og Meldgaard har indtil nu investeret godt et par mio. kroner i systemet, Comlog Fleet, leveret af Aabybro-firmaet HL Comlog A/S.



Ud

over kommunikation mellem kontor og lastbiler skal systemet udbygges med en række moduler. For eksempel skal alle udførte

ordrer i fremtiden automatisk gå til fakturering i økonomisystemet, når chaufføren afslutter dem, og chaufførens

timeforbrug registreres til brug for lønudbetalingen. Bilens data overføres også automatisk.



- Målet

er, at vi skal have kontoret gjort papirløst. Det er fint med alle de data, vi kan hente ud af systemet, men det vigtigste

er, at disponenten på kontoret hele tiden får de rigtige oplysninger, så han har overblikket og kan holde kunderne

orienteret, siger Lasse Meldgaard.



Projektchef Herman Langschwager, Comlog, oplyser, at flådestyringen holdt sit indtog

i lastbilerne i begyndelsen af 90'erne.



Dengang foregik kommunikationen via satellit. Da GSM-mobilnettet blev stabilt midt i

90'erne, tog teknologien et nyt skridt.



- De seneste halvandet år er det gået stærkt. Nu henvender vognmændene

sig selv, fordi de kan se mulighederne i systemet. Vi har hidtil leveret til små 5000 lastbiler i Europa, hovedsageligt i Danmark,

men også i Sverige og Tyskland er der et enormt marked, siger Herman Langschwager.

Sikkerhed for chauffører

Comlog

er Skandinaviens førende leverandør af flådestyringssystemer, og to tredjedele af de 30 medarbejdere arbejder

med at udvikle og tilpasse systemer til kunderne.



Før Herman Langschweger kender arbejdsgange og informationsflow i den enkelte

virksomhed, kan han ikke gøre sit arbejde færdigt.



I Meldgaards udgave af Comlog Fleet er systemet hjem på

kontoret som en nyskabelse internetbaseret, mens kommunikationen foregår via GSM, og positionering af lastbiler via satellit.



Når

12-15 Meldgaard-lastbiler i denne tid skal køre med 120.000 ton sukkerroer og sukkerroeaffald for Assens Sukkerfabrik og skal

finde et stort antal landmænd, er det rart, at disponenten på skærmen kan følge hver lastbils bevægelser

helt ned på gade- eller markvejs-niveau, så han om nødvendigt kan vise vej det sidste stykke.



- Da jeg begyndte

i Comlog, havde jeg en forestilling om, at lastbilchauffører gjorde, hvad der passede dem. Tidligere endte en strid om en transport

mellem kunde og transportfirma ofte med mudderkastning mod chaufføren - "Hvor bliver du af?" - selv om chaufføren

havde ret i 90 pct. af tilfældene. Han kunne bare ikke bevise det. Nu er det muligt at give langt bedre besked om kødannelser

på motorveje og forsinkelser, ligesom det er nemmere at flytte opgaver mellem bilerne. Internt er tillidsforholdet blevet langt

bedre, siger Herman Langschwager, Comlog.



Meldgaard-koncernen beskæftiger sig med tre hovedområder, transport, miljø og

handel og omsætter årligt for ca. 250 mio. kr. Der er ca. 240 medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen