Berlingske Business

Lastbiler sikrere med kameraer end med cyklistspejle

Ifølge analyser fra Volvo Lastvognes havarikommission i Göteborg ville omkring en fjerdedel af alle ulykker, hvor bløde trafikanter er involveret, kunne undgås, hvis alle lastbiler var udstyret med udstyr som radarsensorer og kameraer. Forsøg med danske vognmænd viser også, at kameraer er den mest effektive løsning i forhold til spejlløsningen.

Ca. 5.000 bløde trafikanter omkommer årligt i Europa i ulykker, hvor lastbiler er indblandet. En stor medvirkende årsag er, at lastbilchaufføren ikke ser området omkring køretøjet ordentligt

Det lovpligtige cyklistspejl er efter Volvo Lastvognes mening dog en udmærket løsning, men efter flere forsøg med forskellige former for kameraløsninger på lastvogne i Danmark, peger Volvo Lastvogne Danmark på, at næste trin må være kameraløsninger, som giver langt bedre udsyn.

- Danske lastvognschauffører og vognmænd med erfaring fra kameraløsninger er enige. Vognmand Tom Hansen fra Kalundborg har i seks måneder kørt med en kameraløsning på den ene af hans biler og en lovpligtig spejlløsning på den anden. Blandt chaufførerne er der ingen tvivl ¿ kameraløsningen burde være lovpligtig på alle nye lastbiler, siger markedskommunikationschef Peter Andersen, Volvo Lastvogne Danmark A/S.

Større vidvinkel

- Kameraløsningen er langt at foretrække i forhold til de nye lovpligtige cyklistspejle. Man har en meget større vidvinkel, hvilket giver et meget bedre overblik både langt ud til siden samt skråt bagud. Det vil sige, at ikke nok med at man får et langt bedre overblik, kameraløsningen kommer først og fremmest ret til sin ret inde i byerne, hvor cyklister og knallerter kommer kørende med høj fart. Med kameraet kan man se dem på lang og på kort afstand og derved undgå mange af højresvingsulykkerne. Jeg mener helt klart det burde være lovpligtigt, at alle nye lastvogne blev monteret med et cyklistkamera, siger vognmand Tom Hansen fra Kalundborg

Volvo Lastvogne kørte også et forsøg tidligere på året i en seks måneders periode med vognmand H. Nielsen & Sønner fra Bagsværd, hvor konklusionen også var, at rækkevidden og udsynet på kameraer er så meget større end på spejle, at det er en langt sikrere løsning. Også her mente chaufføren, at cyklistkameraet burde være lovpligtigt.

Volvo Lastvognes havarikommission analyserer årligt ca. 25 trafikulykker, hvor man dels udfører en teknisk undersøgelse og dels interviewer involverede personer om, hvordan de oplevede ulykken.

Derudover interviewes chauffører, der har været udsat for situationer, som kunne have resulteret i en ulykke. På denne måde er det muligt at danne sig et billede af årsagerne.

- Når man ved, hvorfor trafikulykker sker, er det lettere at forhindre dem. I 35 år har Volvo Lastvognes egen havarikommission undersøgt ulykker med tunge køretøjer indblandet.

- Arbejdet giver svar på, hvorfor ulykkerne sker, men også på hvilke hjælpemidler, der kan forhindre dem i at ske i fremtiden. De forsøg, vi her har kørt i Danmark viser, hvordan havarikommissionens arbejde bliver omdannet til praksis med effektive resultater, siger Peter Andersen.

I kraft af havarikommissionens arbejde har Volvo Lastvogne en stor videnbank, når det gælder årsager til ulykker. De aktive sikkerhedssystemer, som Volvo Lastvogne udvikler, er baseret på de statistikker, som havarikommissionen udarbejder.



Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen