Berlingske Business

Lastbiler må maksimalt parkere 25 timer på rastepladser

sss
Det skal være slut med langtidsparkering på rastepladserne, så campinglignende forhold forhindres. Foto:

Det skal være slut med langtidsparkering på rastepladserne, så campinglignende forhold forhindres.

København. Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om at indføre tidsbegrænset parkering for lastbiler, som fremover maksimalt må parkere 25 timer på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet.

»Jeg er glad for, at vi har fundet en model, der forhindrer campinglignende forhold, og som samtidig imødekommer en række af de bekymringer og praktiske udfordringer, som branchen har fremført,« siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

Aftalen er kommet i stand som opfølgning på finanslovaftalen.

Samtidig skal tiltaget forbedre trafiksikkerheden på de til- og frakørsler på rastepladserne, hvor lastbilerne i dag holder ulovligt parkeret. Det skriver Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

»Jeg mener grundlæggende ikke, at det er statens opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for at løse lastbilerhvervets behov for længerevarende ophold.«

»Jeg ser her en opgave, som branchen i fællesskab selv må være med til at løfte, da det ikke er rimeligt, at lastbilchauffører lever og overnatter i dagevis på de danske motorvejsrastepladser,« siger Ole Birk Olesen.

Foruden den tidsbegrænsede parkering indføres der højere parkeringsbøder for lastbiler, som overskrider tidsbegrænsningen. Der er også højere bøder for lastbiler, som eksempelvis parkerer ulovligt på til- og frakørselsramper.

Det generelle bødeniveau for ulovlig parkering hæves fra 510 kroner til cirka 2000 kroner. Ulovlig parkering på til- og frakørselsramperne hæves fra 1000 til cirka 3000 kroner.

Håndhævelsen af den tidsbegrænsede parkering overtages af Vejdirektoratet fra politiet.

Politiet vil fortsat have ansvaret for kontrol med parkering i til- og frakørsler til rastepladserne.

Hos Dansk Industri ser man visse udfordringer.

»Aftalen vil give udfordringer for den internationale transport til og fra Danmark, fordi tidsgrænsen ikke hænger sammen med reglerne om chaufførers køre- og hviletid,« siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.

»Vi har derfor hele tiden opfordret til at en eventuel grænse blev 45 timer, som er det maksimale hvil, en chauffør må afholde i førerhuset,« siger han.

Den tidsbegrænsede parkering forventes at træde i kraft den 1. juli 2018. Det hævede bødeniveau vil skulle fastsættes ved en lovændring. Den forventes at kunne træde i kraft 1. januar 2019.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen