Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Lastbilen der flytter grænser

I gamle dage kaldte man det Pony-transport. Mindre lastbiler, der kørte fragt ned i først og fremmeest Nordtyskland.

Nu er bilerne på mode igen ¿ for om 14 dage er der betaling til kasse 1, når man bevæger sig ind på det tyske motorvejsnet med en bil over 12 tons. 1. januar indføres den tyske afgift ¿ Maut''en.

Vi har prøvet én af bilerne, der er velegnet til opgaven ¿ men også er fin til indenrigs, regional transport. Iveco EuroCargo 120E24, hvor de tre første tal fortæller, at her er tale om en 12-tons bil og de sidste to at den yder 240 HK. Motoren ¿ common rail af Tector typen - i testbilen er 6-cylindret.

Bilen kan også med fire cylindre ¿ gerne med 4 cylindre, 120 HK, og på otte, ni eller 10 tons. 12 tons biler ligger på enten 210- eller 240 HK. Her er det bilens anvendelse, man ser på. Men trækkraften er klart bedst i de 6-cylindrede motorer.

Sovekabine

Testbilen hedder også MLLR-SX, som betyder, at den et langt førerhus med sovekabine samt forhøjet tag. Sovekabinen understreger yderligere, at Maut''en var i tankerne på de, som har sat bilen sammen hos Iveco.

Nyttelasten er normalt 5,6 tons for en sådan bil, men p.g.a. bl.a. kølekasse fra Farre Karoserifabrik og Thermo King kølemaskine (monteret under kølekassen) er den i testbilen på 4,7 tons.

Iveco EuroCargo er Europa-etter i sin klasse for lette lastbiler. Ikke mindst fordi nyttelasten kan være stor grundet bilens lave egenvægt ¿ men også fordi brændstoføkonomien er pæn med 6-7 km/l. Med køl og frys må man med meget bykørsel regne med max 5 km/l.

Den nye EuroCargo har et ganske lavt støjniveau ¿ faktisk er det blinklyset der høres mest. Det er godt for miljøet i bilen. Arbejdsklima og komfort er godt gennem den lave indstigning, højdejusteringen af rat og sæde samt udsynet.

Luftaffjedring

Bag rattet har man en god kørestilling. Positivt er også det letgående gearskift ¿ og man kan med fordel springe gear over på vej op i fart. Udsynet er fint ¿ ligesom overblikket over instrumenterne.

Designet er flot, men det også superdesignfirmaet Stile Bertone ¿ kendt for design af dyre sportsvogne ¿ der står bag stregerne.

Bilen havde også luftaffjedring for og bag, så passer den på varene ¿ og giver chaufføren en behagelig transport.

På vejen har man en meget letkørt bil. I snævre gårde glædes man også over en lille vendediameter. Udstyret omfatter speedpilot, fartholder og infocenter, hvor man henter forskellige informationer om bilen og dens tilstand. Der er god aflæggeplads i kabinen. Thermo King kølemaskine og klimaanlæg er ekstraudstyr. Det gælder også Z-liften på 1.500 kg.

Prisen for bilen som chassis er på 359.000 kr. plus moms. I MLLR-SX udgave. Luftaffjedring koster 8.200 kr.

-

Faktabox:

Teknik Iveco EuroCargo

Motor: 6 cyl. common rail turbodiesel (Tector). Euro3.

Kubik: 5.580 ccm.

Ydelse: 240 HK v. 2.700 omdr.

Moment: 810 Nm v. 1.250 omdr.

Økonomi: 4-7 km/l.

Gear: Eaton FSO 6 trin 5206B.

Nyttelast: 4,7 tons-testbil.

Dæk: 265/70 R 19,5.

Bremser: Skiver for/ABS.

Affjedring: Luft for og bag.

Akselafstand: 5.670 mm.

Pris/chassis: 359.000 kr. plus moms (MLLR-SX)

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen