Berlingske Business
10:08Handelsbanken hæver Novo-kursmål forud for stor eksamen

Lastbilchauffører er blevet forkælede

Er man nostalgiker, så er synet af 40 år gammel Scania-Vabis L55 herligt. Og da vi for nylig prøvede denne sjældenhed

i omegnen af Erritsøe ved Fredericia, var der mange medtrafikanter i nymodens køretøjer, der vinkede til én.



Men

bag rattet føler man med de millioner af chauffører, der tilbragte lige så mange timer bag rattet i bilerne -

og som i mange udviklingslande fortsat gør det, i aflagte lastbiler fra Vesteuropa.



Sædet minder om en gammel havestol

- uden nogen form for affjedring. Og det store hvide plast-rat er ikke lige sådan at dreje - for servostyring er der ikke.



Det

er nødvendigt at sætte farten helt ned i et sving, mens man med alle kræfter stønnende får drejet

på rattet - for ellers kører man i grøften på den anden side.



For Tage Meldgaard fra Silkeborg er det

ingen sag. Han har kørt sådanne biler i sin tid som chauffør - senest hos vognmand Jens Konrad fra Silkeborg,

hvor han stadig er bagstopper i sygdoms- og ferieperioder. Ellers er han aktiv efterlønner - for han passer den fine bil,

somi dag ejes af Dieselhuset i Silkeborg.



Bilen er opbygget med Ringsted-førerhus - kendt for sine signallys over hvert

forreste hjørne - og derefter med et trælad fra Funderholme Fabrikker i Silkeborg.



- Sidefjællene på

ladet er to-delte, for dengang var der ikke altid en læssemaskine i nærheden - og det var chaufføren, der skulle

læsse bilen. Så han læssede med hele sidefjællen nede, til gruset var ved at rende af. Så lukkede han

halvdelen af sidefjællen - og fortsatte med at læsse, til gruset dér var ved at rende af - og så lukkede

han den sidste sidefjæl og kunne gøre arbejdet færdigt. Derved slap han for at løfte skovlen så langt i

begyndelsen af læsningen, siger Tage Meldgaard.

Enorm udvikling

Lastbilen blev købt af Ejner Christensen i

1962 til at køre brunkul fra SøbyVærk - og det skete frem til 1967, hvor fyring med brunkul stort set blev indstillet.

Derefter blev den reservebil hos Jens Konrad - frem til 1987, hvor Dieselhuset købte den og satte den i stand. Siden har den

med Tage Meldgaard bag rattet deltaget i mange veteranbilstævner herhjemme og i Sverige - hvor den velholdte bil også

beundres.



Især når man lige efter sætter sig bag rattet på en Scania T124G med snude anno 2002 - så

mærker man den kæmpe udvikling, der er foregået. Luftaffjedret og multiindstilleligt sæde med nakkestøtte,

servostyring, tæpper over hele gulvet, buet instrumentbræt og indstilleligt rat er blot nogle af detaljerne.



Vi har

også mulighed for at prøve Scanias konceptbil eXc - den eneste håndbyggede af slagsen - med forlænget førerhus

som i de store amerikanske trucks. Men "over there" har man ikke længdebegrænsninger på den trækkende enhed

i stil med vores strikse regler herhjemme.



Interessen fra chauffører i andre lastbiler, vi mødte, vidnede dog om,

at Scania godt kan gå videre mede planerne - og håbe, at myndighederne en dag kun vil lovgive om længden på

lastefladen.



Ikke mindst svenske lastbilfabrikker har op gennem 60'erne og 70'erne ændret opfattelsen af lastbilen som

arbejdsredskab, og de førte an for at give chauffører anstændige arbejdsvilkår. I dag er alle lastbilproducenter i

Europa fulgt med, og derfor ville de være i god tråd med stadigt stigende arbejdsmiljøkrav, at chaufførerne

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen