Berlingske Business

Læserbrev: Som erhvervsbilist gennem mere end 40 år - og med 45000 km årlig kørsel

I Frankrig bemærkede jeg, at såvel på motorveje som på hovedveje kørte rigtig mange biler med en større sikkerhedsafstand, end hvad tilfældet er i

Danmark.

På samtlige de motervejsstrækninger jeg kørte, var afstribningen langs højre side af motorvejen udført med hvide striber ca. 7o meter lange og med ca. 10 meter afstand mellem striberne.

På visse strækninger viste 2 store skilte hvad meningen var. Det første skilt viste 2 biler med en afstand mellem sig på een hvid stribe - og teksten RISIKO - FARE. Det andet skilt ca. 100 meter længere fremme viste også 2 biler, men nu med en afstand på 2 hvide striber!

Teksten var her:


SIKKERHED!

Tyskland har mange 3- og 4-spore3de motorveje og det gør det muligt for

trafikken at placere sig mere efter den individuelle hastighed. Til gengæld oplever man at tyskerne retter sig meget efter de anførte 100 - 120 - 130 km anvisninger på de strækninger, der også af bilisterne opfattes som relevante

oplysninger. Tekster som: 2NICHT RASEN aber REISEN" er god påvirkning.

Hvis en bilist i Frankrig/Schweiz føler, at den bagfra kommende kører for tæt på, trykker han blot let på bremsen og den efterfølgende reagerer omgående, ved at øge afstanden. Jeg vil ikke påstå, at alle bilister fulgte dette mønster, men det var påfaldende mange - i hvertfald i forhold til

Danmark, hvor mange biler med hastigheder på 110-140 km kører med en afstand af 5-15 meter mellem sig.

Skulle man føle, at den bagved kørende er for tæt på, hjælper det ikke i Danmark, at trykke let på bremsen for at advisere/advare. Næh, ofte bliver den bagved kørende irriteret og viser attituder, der viser, at HAN skal nok selv passe sin kørsel.

Der er ikke megen forståelse i dansk biltrafik for at køre et jævnt men kvikt tempo og følge trafik rytmen. Mange kommer brasende bagfra og forventer med deres adfærd, at de forankørende ubetinget skal vige, selvom der foran kører 10-15 biler i overhalingsbanen i færd med at overhale/passere en lang række store lastbiler og/eller en blanding af tætkørende trafik, der umuliggør en aktuel indplacering i den inderste række.

Med en bedre færdselskultur og færdselsfornemmelse vil trafikken glide meget lettere. Der er strækninger, hvor det er muligt at køre stærkere, men andre strækninger hvor trafikken går lidt langsommere. Det bør man acceptere og indrette sin kørsel efter. En motorvej er ikke en væddeløbsbane men en trafikvej til fælles bedste.

Der er desværre mange unoder i den daglige trafik, men som rutineret bilist er man ofte i stand til at vurdere, hvad de sløsede, selviske eller hensynsløse trafikanter har i sinde. Men da der også - ikke mindst i ferietiden - kører mange almindelige privatbilister, der ikke kan have samme rutine med en årlig kørsel på 8-10.000 km., som bilisten med 30-60.000 årlig kørsel, er der større risiko for uheld.

Der kørses altså meget ofte "for tæt på". Der vises ikke af ved frakørsel, før bilen er 2-3 meter inde i afkørslen. Der blinkes ikke af/ud ved vognbaneskift, selvom der er risiko for gene af trafikken i overhalingsbanen. Der overhales indenom - der køres slalom i myldretidstrafikken og en rimelig sikkerhedsafstand ignoreres i disse tilfælde. Disse hasarderede kørsler foretages ofte af bilister, der kun kører et kort stykke vej på motorvejen - idet de ofte ses køre fra på næste afkørsel - uden at blinke af!

Motorvejene er sikkert mange steder for smalle med kun 2 vognbaner i hver retning. Trafikken over Sjælland og over Fyn er meget heftig efter broens åbning. Der burde snarest foretages udvidelser.

Vejarbejde angives normalt i god tid, med gradvis nedsættelse af hastigheden. Men ofte er der ingen skilte, der fortæller, at nu er begrænsningen ophørt (oplevet sidste gang i Torsdag omkring Århus?). Ved Slagelse har der i nogen tide været vejarbejde i sydgående retning, men skiltningen for ophør af begrænsningen er kun anført med et lavtsiddende skilt i højre side af vejen. Hvis en stor lastvogn samtidig dækker for udsynet, kunne et skilt i vejens venstre side være en vigtig oplysning for de øvrige trafikanter. Når vejarbejderne - med god grund kritiserer, at der kørses for stærkt ved deres arbejdsplads - burde de være meget opmærksomme på en mere korrekt skiltning.

I relation til mine anførte betragtninger om den slappe færdselsforståelse, burde Rådet for større færdselssikkerhed og regeringen og myndighederne kikke lidt på udlandet og den anvendte informationsform til trafikkanterne. Der er da mange gode ideer at hente i Frankrig, Tyskland, England, Schweiz, hvor intelligente tekster appellerer til trafikanterne. Jeg tror ikke at det hjælper at skrive at FARTEN dræber, det ved alle. Men korte, klare og relevante informationstekster som beskrevet ovenfor har vist deres betydning i lande, hvor trafikken er meget større end i Danmark.

Jeg håber, at nogle af mine betragtninger opfattes rigtigt på rette steder. Jeg mener, det er nødvendigt at politikkerne også interesserer sig for trafikken med fornuftige kampagner, der kan bedre trafik-klimaet - og ikke kun bruge politiet som kratluskere for at indrive bøder til statskassen for 1-3 km overskridelse af hastigheden på strækninger, hvor der ofte ikke er rimelighed i processen.

Politiet bør være mere fremme på de trafikerede strækninger og måske - som i Tyskland - med højttalervogne dirigere trafikanterne, når situationen byder det.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen