Berlingske Business

Læs indslag fra læser

Det er en rigtig fin idé med en trafikpolitik i virksomhederne - for det er

jo ikke farten, der dræber, men forskellen i fart,

og hvis vi skal komme den tiltagende egoistiske og hensynsløse kørsel til

livs, er det nødvendigt med en holdningsændring.



Når man taler kontrol er det efter min vurdering som bilist (kører ca.

35.000 km om året) ikke fartkontrol (jeg siger ikke dette fordi

jeg har fået en masse fartbøder, for jeg har endnu den første tilgode), der

er det mest nødvendige, men generel kontrol af at færdselsloven overholdes

- og så en hårdere kurs over for synderne, f.eks. et "klippekortsystem",

hvor risikoen et at miste kørekortet (evt. også cyklister, som har et

kørekort), hvis man f.eks.



- kører over for gult/rødt

- kører for tæt på forankørende

- ikke holder til højre på flersporede veje

- ikke viser de for trafikafviklingen nødvendige hensyn til andre

trafikanter

- chikanerer andre trafikanter

- "leger politi" (med egne hjemmelavede regler) over for andre trafikanter

- kører ud i et kryds selvom de kan se, at de ikke kan nå over for grønt

- ikke holder for fodgængere, der skal over gaden i et fodgængerfelt

- parkerer hensynsløst og til fare for medtrafikanter



Mange kørelærere er åbenbart for dårlige. De lærer ikke de unge om den

rette holdning og hensyntagen til medtrafikanterne,

og det er min opfattelse, at kravene til at opnå status som kørelærer

burde være højere. Da mine børn skulle til at lære at køre

bil, spurgte jeg det lokale politi, hvilken kørelærer, de ville anbefale.

Da de ikke måtte anbefale nogen bestemt, fik jeg i stedet

oplyst hvem der havde den laveste dumpeprocent - og det var jo helt fint,

og vi har siden anbefalet samme kørelærer til andre.

Nogle forældre og unge vælger kørelærer efter hvad de tror, der er billigst

! Her kunne skolerne måske sætte ind med en

holdningspåvirkning af de unge. Hellere nogle flere køretimer og en

fornuftig undervisning end smadrede biler og kvæstede

og døde mennesker.



Holdninger kan således påvirkes mange steder - f.eks. også i

virksomhederne. Men man skal passe på ikke udelukkende at

fokusere på bilisterne. De 2-hjulede trafikanter må ikke glemmes, når man

taler om at forsøge at ændre adfærd. Mange af

disse er kommende bilister. Min søn på 26 år flyttede sidste år fra

Roskilde til København. Han har kørt bil - også i København -

siden har var 18 år, men kører nu mest cykel. Og han fik sig et

"cyklist-chok" - og er stadig meget forfærdet - over cyklisternes

adfærd i København. Cyklist bliver man ofte omkring den tid, hvor man skal

til at gå i skole - så også her er chancen for "at skabe"

gode cyklister - og senere bilister.



Og så mener jeg også, at der kan gøres meget fra vejmyndighedernes side,

f.eks. afstandsmarkeringer på motorvejene (som det ses en

masse steder i f.eks. Frankrig) og brug af "lys - og/eller lyd-effekter" i

flere forskellige sammenhænge. Idag kender jeg kun sådan lyseffekt

ved enkelte steder, hvor der måles hastighed, som vises på et display og 2

gule lys blinker. Hvorfor bruger man eksemplevis ikke

måling af trafikanter, der kører over for rødt, og der udløses en lyd-alarm

som f.eks. et kraftigt "båt-horn" (man kan jo sætte det ud af drift

om natten). Og hvorfor bruger man ikke lydalarmer ved vejarbejder ?



Der er nok at tage fat på.



Venlig hilsen

Preben Friis-Hansen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen