Berlingske Business

LA skuffet over regeringens udbudsgaranti til DSB

Folketingets åbningsdag 2014
Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2014) Foto:

Privatisering af danske togstrækninger vil komme staten til gode, mener LA, der er skuffet over regeringen.

København: Transportministeriet har givet DSB en garanti mod nye udbud på jernbanen frem til 2020.

DSB's topchef advarer dog om at tænke på udlicitering efter 2020.

Den advarsel giver Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen, ikke meget for.

»Grundlæggende synes jeg, det er underligt, at en direktør på et statsmonopol skal gøre sig til herre over, om det er muligt at udlicitere mere på transportområdet.«

DSB, Hovedbanegården, folk der venter, togdrift, togdriften, togpassagerer, regionaltoge, IC3, IC4, togtider, togtabel.

»Produktivitetskommissionen siger eksempelvis, at vi bør gøre noget på det her område«, siger han til Ritzau.

Villum Christensen er ærgerlig over, at transportministeriet har givet DSB garanti for, at de ikke møder udbudsmodstand de næste år.

»Jeg er skuffet over regeringen. Vi var enige om, at der var noget at hente på det her område inden valget. Jeg ser ingen ulemper ved at skabe mere konkurrence.«

30BBMThomas-Woldbye.jpg

Villum Christensen henviser til landene omkring os, der har mere privat togdrift.

»Hvis vi kigger ud i Europa, så har andre lande ikke haft problemer med overlade store dele af togtrafikken til private.«

»I Tyskland kan Deutsche Bahn for eksempel berette om en besparelse på 25 procent som følge af konkurrenceudsættelse. Så det skulle være meget mærkeligt, hvis det ikke også kan lades sig gøre i Danmark«, siger han.

Flemming Jensen

Spørgsmål: Er det ikke rigtigt, at der er områder, hvor ingen private selskaber vil gide drive toge, fordi der ikke er kunder?

»Jo, det er rigtigt. Det er derfor, vi vil udbyde det i områder, hvor det er velegnet. DSB får fire milliarder hvert år. Hvis man gav nogle af de penge til private, kunne de også udbyde driften«, siger Villum Christensen.

I dag er Arriva udbyder af togdrift på bestemte strækninger i Midt- og Vestjylland.

Rigsrevisionen konkluderede i 2012, at staten har sparet over 300 millioner kroner i perioden 2003-2010 ved at udlicitere de jyske strækninger.

LA

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen