Berlingske Business

LA-minister vil slippe taxier fri, men begrænse Uber

taxa
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) holder Pressemøde om taxilovgivningen i Transport -og boligministeriet, Frederiksholms Kanal i København tirsdag d. 13.12.2016. Foto:

Ny transportminister lægger op til omfattende modernisering af taxiloven, men Uber i sin nuværende form vil ikke kunne være med.

Der bliver nu lagt op til en gennemgribende modernisering af den danske taxilov, der i årevis har været stort set uændret.

Kort fortalt har antallet været reguleret af landets kommuner, hvor mange taxier der har lov til at køre. Det vil transportminister fra Liberal Alliance Ole Birk Olesen nu gøre op med.

»Der er tale om en stram regulering, som er godt på vej til at kvæle branchen,« siger han.

Norwegian

Det er den relativt nyslåede ministers første større drej på roret i Transportministeriet. Han fastslår, at loven skal give plads til nye teknologiske muligheder og gøre plads til nye forretningsmodeller, samtidig med at der er nogle afgørende krav, der ikke skal slækkes på:

BM

»Der skal betales skat. Forbrugerbeskyttelsen skal være i orden. Og trafiksikkerheden må ikke svækkes,« siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Det helt store spørgsmål er, om der vil være plads til Uber i sin nuværende form, men det vil der ikke være, fastslår LA-politikeren, der selv har været fortaler for netop Uber.

13BUSBUSINESS-095422.jpg

”Uber skal kunne lægge dokumentation om at den enkelte bil og fører lever op til kravene. Det skal Uber levere, og hvis de ikke kan levere det, så bliver de straffet,” siger Ole Birk Olesen.

Han fastslår samtidig, at lovgivningen ikke bare gælder Uber, men også lignende tjenester, der kan finde vej til Danmark.

Uber

Selv om det kan lyde nyt, at der nu skal forhandles om en ny taxilov, er det langt fra tilfældet. Også den tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) forhandlede med partierne om en ny taxilov, der skulle fjerne begrænsningen på antallet af hyrevogne, som altså også står for skud i VLAK-regeringens udspil. Men det lykkedes ikke. Blandt andet fordi Dansk Folkeparti var en modstander af lempelserne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen