Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Kvinde sad fast i togdøren: Her er ulykkesrapporten du ikke må se

Mandag - Vejle-ulykken
I februar 2013 fik en ung kvinde sin arm i klemme i et DSB-tog på Vejle Station. Ved et rent mirakel overlevede hun. Næsten fire år efter har Havarikommissionen endnu ikke offentliggjort sin rapport, men søndag offentliggjorde Berlingske Business den foreløbige ulykkesrapport.

I februar 2013 fik en ung kvinde sin arm i klemme i et DSB-tog på Vejle Station. Ved et rent mirakel overlevede hun. Næsten fire år efter har Havarikommissionen endnu ikke offentliggjort sin rapport. En foreløbig ulykkesrapport rummer ubekvemme konklusioner for DSB, der har protesteret voldsomt.

»Toget satte i gang. På et tidspunkt fik hun hånden fri, men jakken sad stadig fast i togdørene. Da toget kørte stærkere, end hun kunne løbe, faldt hun og fik vristet sig fri og landede derefter mellem perron og skinne. I en kort periode var hun bevidstløs.«

Sådan beskriver statens sikkerhedsvagthund, Havarikommissionen, de dramatiske begivenheder en tidlig februarmorgen i 2013, da en dengang 20-årig kvinde mirakuløst overlevede en ulykke, hvor hun fik sin venstre arm i klemme i dørene i et IC3-tog på Vejle Station.

Havarikommissionen gik straks i gang med at analysere ulykken, men i dag – knap fire år senere – er rapporten om uheldet endnu ikke blevet offentliggjort.

Berlingske kan i dag fortælle, at den årelange forsinkelse bl.a. skyldes hårdt pres fra DSB, der var stærkt utilfreds med de første konklusioner fra Havarikommissionen om ulykken.

14BUSembe-195432.jpg

Normalt er rapporter fra Havarikommissionen færdige efter 12 måneder, men i tilfældet med ulykken i Vejle blev den foreløbige rapport fra Havarikommissionen første gang sendt i høring i april 2015 hos de involverede parter, bl.a. DSB. Berlingske er kommet i besiddelse af høringsudgaverne af rapporten, hvor det fremgår, at selv om kvinden var beruset, så lægger Havarikommissionen op til at udstede såkaldte »sikkerhedsmæssige rekommendationer« til DSB på baggrund af ulykken.

Kommissionens konklusioner og anbefalinger sætter spørgsmålstegn ved sikkerheden i enmandsbetjente tog, hvor lokomotivføreren på én gang skal kontrollere, at alle passagerer er sikkert om bord på toget, og samtidig skal sætte toget i gang. Netop enmandsbetjente tog er sprængfarligt for DSB, som på flere togstrækninger har indført enmandsbetjente tog og derved sparet den togfører væk, der tidligere tjekkede dørene.

»Idet de eksisterende sikkerhedsmæssige barrierer ved dørlukning og igangsætning efter passagerudveksling for enmandsbetjente tog ikke i alle tilfælde kan sikre passagererne mod at blive udsat for risiko, anbefaler Havarikommissionen, at Trafikstyrelsen sammen med DSB foretager en risikovurdering af passagersikkerhed ved afgang ved enmandsbetjening,« hedder det bl.a. i Havarikommissionens foreløbige rapport fra 23. april 2015.

Artiklen fortsætter under billedet
rapportdsb

Rettelser i rapporten efter kritik

Det er dog ikke en anbefaling, som DSB har tænkt sig at rette sig efter. En måneds tid senere har DSB et høringssvar klar, og her kritiserer DSB rapporten i hårde vendinger og betegner rapportens oplysninger og vurderinger som »værdiladede«, »dramatiserende«, »fejlagtige«, »misforståede« og »forudfattede«.

»Under alle omstændigheder indeholder rapporten ikke en analyse eller argumentation, der kan lægges til grund for udsagnet om, at tog med togpersonale er sikrere end enmandsbetjente tog,« skriver DSB i høringssvaret, som Berlingske er i besiddelse af.

Billede

Efterfølgende foretog Havarikommissionen en del rettelser i rapporten, men meldingen om sikkerhedsproblemer i enmandsbetjente tog er opretholdt i den anden høringsudgave, som blev udsendt i september 2015.

Men her et år efter er rapporten stadig ikke offentliggjort, og den tvivl, som Havarikommissionen har sået om sikkerheden i enmandsbetjente tog, kommer dermed først nu til offentlighedens kendskab.

Jernbaneforbundet, der organiserer den lokofører, der førte toget ved Vejle, er stærkt utilfreds med, at rapporten er blevet så forsinket.

»Det er en fadæse, at der er gået snart fire år med rapporten. Det er en vigtig sag for både togpersonalet og for passagerernes sikkerhed,« siger Preben S. Pedersen, næstformand i Dansk Jernbaneforbund.

»Det handler om kroner og øre«

»Der er gået politik i sagen. Det er helt klart min opfattelse, at der har været lagt et kæmpe pres på Havarikommissionen, fordi konklusionerne i Havarikommissionens rapport er ubekvemme for DSB, der gerne vil indføre flere enmandsbetjente tog. Det er formentlig derfor, at DSB er meget aggressiv over for Havarikommissionen i denne sag. Det handler om kroner og øre, men vi mener, at det sker på bekostning af passagerernes sikkerhed,« siger Preben S. Pedersen.

dsb

Hos DSB afviser sikkerhedschef Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, at DSB lægger pres på Havarikommissionen:

»Overordnet mener vi, at det udkast til rapport, som Havarikommissionen har sendt i høring, baserer sig på ufuldkomne data. Vi kritiserer, at rapporten ikke har stringent fokus på det, vi synes er centralt – nemlig den samlede kontrolprocedure i forbindelse med igangsætningen af toget, som i det her tilfælde fejler. Vi har fundet det mærkværdigt, at Havarikommissionen har behandlet en lang række andre detaljer. Analysen i rapporten fører ikke frem til konklusionen om, at tog med togpersonale er sikrere end enmandsbetjente tog,« siger han.

Havarikommissionen afviser ligeledes, at rapporten om ulykken på Vejle Station er forsinket på grund af pres fra DSB:

»Rapporten har været i høring i to udgaver, og så har der været nogle ting, som vi vil kigge nærmere på, og der har skullet laves nogle omskrivninger. Vi har haft en inspektør siddende og arbejde med den, men også andre sager, som vi har været nødt til at prioritere. Vi lader os ikke påvirke udefra, og vi forsøger at lave en rapport, som er så saglig og faglig som muligt. Det politiske pres tager vi os ikke af,« siger souschef Bo Haaning, Havarikommissionen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen