Berlingske Business
16:45Genmab-aktien på vej mod stort tab

Kunder fra Orkney øerne til de Ydre Hebrider

(GLASGOW) Det kræver lidt af Volvo Truck Corporations logistikevner med kunder så spredt og med krav om service indenfor

24 timer - uanset om der er nedbrud på Shetlands- eller Orkney øerne eller et sted på de Ydre Hebrider.



Men

det klares med fly, som flyver mekaniker og reservedele af sted, så bilen kan komme videre - hvad enten det er fisk, træ

eller whisky.



Men med 25 pct. markedsandel (p.t. 22,2 pct.) er det et held at 80 pct. af kunderne i Skotland bosiddende imellem

Glasgow og Edinburgh.



Det er i år 35 år siden at Volvo solgte den første lastbil i Skotland - nu sælger

man ca. 600 om året med Volvo FL 18 som bestseller. Dertil kommer 350 brugte enheder. 10 pct. af de solgte lastbiler sælges

med leasingkontrakt. Omsætningen i hele selskabet er på 54,4 mio. Pund.



- Skotland har op mod 700 mindre vognmænd

- ofte selvkørende vognmænd, men i gennemsnit med ca. 20 biler. De helt store er der ikke mange af, men 79 pct. af kunderne

har deres eget værksted. Vi har afdelinger rundt om i Skotland - med 300 medarbejdere i alt, siger adm. dir. Derek Leggate, Volvo

Truck and Bus (Scotland) Limited.



Næste efterår flytter man fra de i dag ret umoderne faciliteter i Barrhead ved

Glasgow til et nyt domicil -dog i samme område. I fire år har skotterne ventet på accept af flytteplanerne fra Volvo

i Göteborg. 18. november blev det første spadestik taget



Der bor fem mio. mennesker i Skotland og altså fire

mio. i området mellem Glasgow og Edinburgh - men der er også service til den sidste del af befolkningen - så der

er faciliteter i Inverness, I Dundee og i Perth. Der er 300 km mellem Glasgow og Inverness, som bl.a. dækker de Ydre Hebrider.

Rationalisering

Der

har været to rationaliseringsrunder - dels de Volvo selv overtog det skotske marked i 1997 - og da man lukkede fabrikken i Irvine

i sommeren 2000, men ifølge Volvo betød det ikke faldende salg.



I dag kører der 5.423 lastbiler i Skotland

og 2.556 busser. Lige nu topper Scania med 25 pct. markedsandel med Volvo på 22,2 pct. på anden pladsen. Derefter kommer

DAF med 17,4 pct., Mercedes-Benz med 11,4 pct., MAN med fem pct., Iveco med fire- og Renault med 3,5 pct.



- Vi skal sælge

600 nye biler om året for at holde vores nuværende standard og eftermarked - med tilhørende reservedele.



Konkurrencen

er hård. I fjor kørte MAN gode tilbud ind på markedet, som Volvo ikke ville kæmpe imod - og i år er

det Mercedes.



- Problemet i hele Storbritannien er dog især, at vi har meget svært ved at få unge til at blive

mekanikere - og det samme problem er der med at skaffe gode chauffører, siger Derek Leggate.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen