Berlingske Business
17:42

Kun optimal logistik gør papirgenbrug rentabelt

Kun optimal logistik gør papirgenbrug rentabelt - 1

Omkostningseffektiv. Der skal ikke mange forkert tilrettelagte transporter til, før økonomien i en forsendelse med returpapir går i rødt.

Planlægning er kodeordet, hvis transportarbejdet i forbindelse med genbrug af papir skal være rentabelt. Efter lønninger er transportomkostninger de største.

Hos Stena Averhoff er adm. direktør Bent Vad Hansen i tæt kontakt med firmaets afdelinger i provinsen, som arbejder med samme filosofi.

- Vi har 12 konsulenter plus de lokale afdelingsledere, der på landsbasis besøger virksomheder for at lære dem at samle papirfiber-holdigt materiale sammen i forskellige kategorier, blandt andet bølgepap, avispapir og grafisk papir, siger Bent Vad Hansen.

To fabrikker tilbage

Faktisk er der kun to papirfabrikker tilbage i Danmark, en i Dalum og en i Skjern.

De fleste eksportlande er Sverige og Tyskland, mens man sælger plast til genbrug i Østen.

- Konkurrencen i branchen er ret hård, så der er ikke mange penge at hente i indsamlingsfasen når transporten æder hele avancen. Derimod er vi gode til at tjene penge, når vi sælger papir videre. Det kan vi kun, fordi vi sorterer papiret efter 30 kvaliteter.

Bent Vad Hansen viser rundt i Stena Averhoff's 82.000 kvm. store anlæg, hvor man i år over tre måneder har samlet selskabets tre tidligere afdelinger i København i Sydhavnen, Nørrebro og Glostrup. Væggene har man genbrugt fra den tidligere ejer, SCA Packaging, mens hele tagkonstruktionen, udluftningen og brandslutningssystemet er helt nyt.

Uden for er man ved at etablere et stort vandbassin, der er et krav fra Brandmyndigheder.

Stena Averhoff er siden 1985 datterselskab af den store genvindingsvirksomhed Stena Metall i Sverige.

Stena overtog selskabet Averhoff fra familien Averhoff, der begyndte at samle papir og andet affald i slutningen af 40'erne for at tjene lidt ekstra.

Trods båndet til Sverige er arbejdet med at indsamle og presse papiret sammen ude i landet helt lokalt i de fem provinsafdelinger, hvor de fire er i Jylland og en på Fyn.

Brøndby koordinerer

Hovedafdelingen i Brøndby godkender alene budget og procedurer.

Det er også i Brøndby, at man koordinerer transporterne til papirfabrikkerne.

Indsamlingsarbejdet skifter hele tiden karakter, for eksempel i forbindelse med sommer og vinterkataloger og andre sæsonbetonede opgaver.

- Derimod er det kun begrænset, hvor meget de mange nye gratisaviser har betydet. Det betyder cirka 10.000 ton ekstra på papirmarkedet af de i alt 750.000 ton, som totalmarkedet af genbrugspapir udgør, siger Bent Vad Hansen.

Ikke elektronik

Stena Averhoff bruger fax, e-mail og telefon, når de skal have booket transport herhjemme.

Han mærker ofte, at kunder ikke er parate at betale det, som transport koster.

På trods af stigende dieseludgifter og manglen på biler og især chauffører.

- Vi ville gerne benytte togtransport, som papirtransport egner sig perfekt til, men Railion Danmark har takket nej tak til opgaven.

- Faktisk har vi et firmaspor, som for tiden ikke bruges. Nu kører vi eksempelvis med lastbil til Helsingborg, hvor det sendes videre med tog til papirfabrikker i Nordsverige.

- Papirindsamling har altid været liberaliseret herhjemme, så alle kunne samle ind, men bortset fra steder i Vestjylland og på Fyn, er det småt med spejdernes indsamlinger, som var kendt tidligere. Vi kan hjælpe med at stille små papircontainere op hos private ellers er der ingen økonomi i at samle ind i det små.

Bent Vad Hansen så gerne, der var samme frie initiativ, når det gælder andet affald, f.eks. træ, som vi kender det fra genbrugsststioners "stort og småt brændbart".

Det ville betyde en ny division, som solgte energi til varmeværker, som det kendes i blandt andet Tyskland.

Staten tjener jo godt af de 400 800 kr. ét ton blandet brændbart affald fra for eksempel genbrugsstationen koster, får staten halvdelen i afgift.

Men blev markedet frit, kunne varmeværkerne fyre med det energirigtige affald i stedet for dyrt indkøbt kul fra udlandet.

- Vi ved at EU presser på for en liberalisering, siger Bent Vad Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen