Berlingske Business

Kulingvarsel i firmaklassen

opel
Seks sekunder tager det at nå 100 km/t i Opel Insignia OPC. For at håndtere de mange kræfter er bilen forsynet med elektronisk undervogn med tilhørende permanent 4-hjulstræk. Grundlæggende er fordelingen af kræfterne 50/50 mellem akslerne, men ved sportslig kørsel sendes 60 procent til baghjulene for at minimere tendens til understyring. Foto:

Opel fuldender Insignia- programmet med komplet power-play i OPC-udgaven. Over 300 hestekræfter og masser af avanceret teknik.

(FRANKFURT) Hvem har brug for 325 hestekræfter i en firmabil?
 
Det spørgsmål kan man godt tillade sig at stille, når Opel nu lancerer deres hidtil kraftigste bil nogensinde. Men nu er det jo heldigvis stadig sådan, at biler intet har med fornuft at gøre, for så var der ingen, der behøvede mere end 90 hestekræfter i en moderne bil!

Nej, biler handler om drømme og image og her er det godt for producenten, at man i toppen af programmet har en stribe modeller, som kaster lys, image og drømmestøv ned over det område i modelrækken, hvor de fleste trods alt vælger bil. En sådan bil er OPC-udgaven af den nye Insignia.

Opel har på rekord-tid formået at introducerer et meget bredt program af deres nye firmabil. Fra den spareivrige Ecoflex-version, der kører 19,2 km for hvert liter diesel og så til dette fartmonster af et yderpunkt: Insignia OPC, som man skal være forsigtig med speederfoden, for at få til at køre over 8 km/l.

Læs også: "10 år med hurtige Opel-biler"

Hugtænder til ydersporet

Den indbyder respekt alene i kraft af den brutale front, der optisk er forsynet med store hugtænder. Det synes her på en stump tysk motorvej en ferietravl-fredag i juli, at være til at forstå, for dem, der ligger foran. De trækker mistænkeligt hurtig ind til højre, når OPC’en nærmer sig bagfra og så er det ellers bare om at lægge den store bundhængslede speeder ned og OPC’en fortsætter så længe, der er plads og du ikke rammer 250 km/t-begrænsningen.

Kræfter med mislyde

For at hekse 325 hestekræfter frem i en Insignia har Opel’s folk pillet ved den nuværende 2,8 V6 turbomotor. Den har fået øget turbotrykket og ændret motorstyringen og samtidig er udstødningssystemet ændret med mindre modtryk.

Målet har været en sportslig lyd og her er Opel gået for vidt med OPC’en til min smag. Det er fint nok, at bilen lyder sportslig ved acceleration, men når man blot tøffer rundt i 6 gear med omkring 2000 o/m må en firmabil ikke brumme så meget som i tilfældet Insignia OPC.

Et andet område, hvor Insignia er moden til forbedringer er omkring gearkassen. Den er lidt lang i skiftene og har ikke den præcise skiftekarakteristik, som en så sportslig bilen stiller i udsigt. Måske er der tale om slidte præsentations-biler, det må tiden vise.

Første med 4X4

Det er ti år siden, den første OPC kom på markedet, og Insignia OPC er en sand jubilæumsmodel med en omfattende liste af standardudstyr, der blandt andet omfatter firehjulstræk med elektronisk spærredifferentiale ved baghjulene og såkaldt FlexRide undervogn med mulighed for at tilpasse affjedring til ens personlige ønsker.

Insignia OPC har Recaro forsæder med 4-vejs justerbar lændestøtte og mulighed for at forlænge lårstøtten. Sæderne er de første af sin art, som har fået en særlig anbefaling af den tyske forening for sunde rygge - Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR – Aktion Sunde Rygge), der er et uafhængigt panel af lægefaglige eksperter i Tyskland.

På vejen er OPC overraskende komfortabel i den elektroniske grundindstilling. Denne indstilling er bilen altid som standard sat op til, når du drejer nøglen og de 325 heste vågner. Næsten trin er sport, som strammer undervognen op med formindsket krængning som mest mærkbare resultat. Endelig har OPC en OPC-knap, som i praktisk brug kun er til banekørsel. Her er følsomheden i speederen nemlig så fin, at selv de mindste ujævnheder på vejen let forplantes til speederpedalen med en noget uskøn kørsel til følge.

I kabinen er de vigtigste forskelle til den almindelige Insignia ud over Recaro sæderne et nyt mørkere farvevalg, ny gearskifter og et rat med flad bund. Instrumenterne lyser rødt, når føreren vælger OPC indstillingen, der er den mest sportslige indstilling af  undervognen.

For første gang nogensinde er en OPC udstyret med Adaptive 4x4 transmission og elektronisk spærredifferentiale mellem baghjulene (eLSD). Systemet er udviklet af svenske Haldex, der leverer et lignende system til en lang række bilproducenter, herunder Volvo, Saab, VW og Audi.
Insignia OPC er udstyret med 18” Brembo bremser foran med tværrillede skiver i størrelsen 355 x 32 mm, fire stemplede kalibre udført i højstyrke aluminium og ekstra varmebestandige bremsebelægninger.

Efter omfattende test på Nürburgring’s berømte Nordsløjfe har ingeniører fra Opel Performance Center valgt Pirelli P Zero dæk i størrelsen 245/40 i 19” som standarddæk til Insignia OPC. Det er også muligt at udstyre Insignia OPC med 20” hjul og dæk i størrelsen 255/35.

OPC koster som 4- eller 5-dørs 649.900 kr. og som Sports Tourer 666.900 kr. Med i prisen er 19’’ alufælge og Insignia  AFL+ bi-xenon kurvelys og læderindtræk.

Læs også: "10 år med hurtige Opel-biler"

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen