Berlingske Business

Krydstogter på rekordkurs

Krydstogter på rekordkurs - 1
Foto:

Selv om 2009 er et rekordår for krydstogtrejsende til København, vil hovedstaden få besøg af endnu flere krydstogtpassagerer næste år. Sådan lyder meldingen fra Københavns Havn, der lige nu oplever et højt antal bookninger til 2010.

Selv om det gigantiske krydstogtselskab Holland-America Line har valgt at droppe 14 anløb til København i 2010, mærker den danske hovedstad ikke til en faldende interesse for krydstogtsejladser. Sandheden er, at branchen har formået at sejle uden om den globale og økonomiske krise, hvilket nu kommer København til gode med endnu flere krydstogtpassagerer i 2010.

»Faktisk venter vi en ny rekord næste år. I år er der 334 anløb til byen, og det er en stigning på ti procent fra sidste år, og vi venter i hvert fald det samme niveau hvis ikke over det næste år,« siger Arnt Møller Pedersen, general manager hos Copenhagen Malmø Port, der er ansvarlig for Københavns Havn.

Rekord på rekord
2009 er rekordår for krydstogtpassagerer til København med 620.000 gæster til og fra hovedstaden. Et tal, der konstant er steget siden 2003, hvor antallet var 268.000. Men nu fortsætter væksten og udsigten til et nyt rekordår i 2010, hvor Copenhagen Malmø Port allerede nu kan melde om stor interesse for krydstogter og et højt antal bookninger til næste år.

Omkring halvdelen af de krydstogtskibe, der lægger til i København, foretager en såkaldt turnaround, hvilket betyder, at man tager nye passagerer med, som har været et par dage i byen, og som nu skal videre. Derudover er der også anløb, hvor skibet lægger til i nogle timer for derefter at sejle videre.

Turnaround er den største indtægtskilde for byens butikker, restauranter og hoteller, fordi passagererne er et par dage i byen og bruger op mod tre gange så mange penge som folk, der kommer med anløb, bl.a. fordi folk skal overnatte i byen med turnaround. Og selv om restauranternes og hotellernes brancheorganisation, Horesta, forventer en samlet tilbagegang for antallet af gæster for sommeren 2009, er 2010-billedet helt anderledes, hvis man zoomer ind på krydstogtgæsterne.

»Det er et faktum, at antallet af anløb og krydstogtpassagerer de sidste år er steget, og vi forventer et marked på niveau med det i 2010. Det ville være et tilfredsstillende resultat og et lyspunkt, når man tænker på den økonomiske krise,« siger Horestas formand, Jens Zinner Christensen.

Prisdyk opbløder krisen
Hos Copenhagen Malmø Port vedkender man sig krisen, men faktisk er krydstogtindustrien stort set gået fri – godt hjulpet af lavere priser.

»Krydstogtindustrien er en af de hurtigstvoksende ferieformer. Der bygges stadig flere skibe, og samtidig er det stadig en forsvindende lille andel, der har været på krydstogt, så passagerpotentialet er kæmpestort. Der er også mange, der har købt deres ferie i god tid, måske endda inden krisen satte ind, men derudover har vi set, at priserne er sat gevaldigt ned, og det har selvfølgelig også hjulpet,« siger Arnt Møller Pedersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen