Berlingske Business

Kroatisk bureaukrati holder dansk vandfly på jorden

Danmark har fået en vandflyrute mellem Århus og København. 45 minutter hver vej.. (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2016) Foto:

Nordic Seaplanes må holde sine vandfly mellem København og Aarhus på jorden mandag og tirsdag på grund af bøvl med licensen hos kroatisk selskab.

Det hænder jo, at man ikke altid er herre over egen forretning, og hos Nordic Seaplanes må man konstatere, at bureaukratiske øvelser i Kroatien giver selskabet en dum start på ugen.

27INDVandflyver-2-171126.jpg

Mandag og tirsdag må selskabet således droppe al flyvning mellem København og Aarhus, fordi at det kroatiske selskab European Coastal Airlines (ECA) i øjeblikket står uden licens. ECA er det eneste selskab, der har licens til at flyve med Twin Otter-vandfly - den model, der flyves med mellem Aarhus og København, og derfor har Nordic Seaplanes indlejet sig hos det kroatiske flyselskab.

I sidste uge skiftede ECA ud i den tekniske ledelse og fik det schweiziske selskab QCM som underleverandør, og den udskiftning kræver en ny godkendelse fra det kroatiske luftffartsmyndigheder, og med en helligdag mandag er vurderingen hos Nordic Seaplanes, at den tilladelsen først kommer tirsdag. Så snart den er kommet, får ECA sine licenser tilbage, og så kan Nordic Seaplanes lette igen.

Vandflyver København-Aarhus

»Det er meget uheldigt med denne ufrivillige pause på to dage til gene for passagererne, men uanset at vores fly er 100 pct. driftsklart og luftdygtigt, er vi nødt til at afvente myndighedernes godkendelse af ændringen i den bagvedliggende organisation. Det er ikke noget, vi har kontrol over. Vi beklager,« skriver direktør Lasse Rungholm i en mail.

Lasse Rungholm startede tilbage i maj projektet i fællesskab med rigmanden Lars Erik Nielsen, der tillader passagerer at flyve mellem København og Aarhus på godt og vel 45 minutter. Prisen for turen er normaltvis i omegnen af 1800 kroner. I starten af august meddelte selskabet, at man har haft så stor succes med forretningen, at man udvidede antallet af daglige afgange fra fire til fem.

Vandflyver

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen