Berlingske Business

Kritik af SAS for stormhåndtering

Pix-SAS
Forbrugerrådet anklager SAS for at være for sløve til at give deres kunder alternativer til aflyste flyafgange i forbindelse med stormen Bodil.  Foto:

Ifølge Forbrugerrådet burde SAS have tilbudt kunderne ombookning i forbindelse med stormen Bodil. Andre transportselskaber kom passagerer i møde med alternativer til den planlagte rejse.

SAS var sløve i optrækket og for langsomme til at komme op med alternativer til deres nødlidende kunder i forbindelse med stormen Bodil. Det mener Forbrugerrådet ifølge check-in.dk.

Der var nemlig ingen forhåndsregler at forholde sig til for SAS-kunder, som blev generet af aflyste fly - i hvert fald ikke tidligt nok.

»Nu var der forholdsvis stor sandsynlighed for, at stormen ville ramme som forudsagt. Derfor er det rigtig kedeligt, at SAS ikke har været ude at informere kunderne om, at de frit kunne booke om,« siger Mads Mølgaard Bräuner, seniorjurist i Forbrugerrådet, til check-in.dk.

SAS


Andre transportselskaber, blandt andre DSB og indenrigsflyselskabet Alsie Express, var allerede klar med forhåndsregler, der kunne begrænse passagernes gener, da meldingerne om en orkanlignende storm kom ud onsdag. Men hos SAS mente man, at vejr-prognoserne var for usikre til at give kunderne alternative løsninger.

Men SAS valgte alligevel at sikre sig imod eget tab ved at stoppe salget af flybilletter til en række afgange til og fra Københavns Lufthavn torsdag aften, hvor der var risiko for forsinkelser og aflysninger - på baggrund af vejr-prognoser.

Mens SAS på den måde reddede egen bagdel, måtte kunder med ikke-refunderbare billetter til SAS-flyvninger i bogstaveligste forstand kæmpe sig gennem vind og vejr for ikke at tabe billettens værdi, hvis SAS mod forventning skulle sende fly i luften.

Danmarks Nationalbank sælger SAS-aktier


Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, forklarer, at beslutningen om ikke på forhånd at tilbyde kunderne ombookning var baseret på erfaringer fra tidligere, hvor forholdene ofte har udviklet sig anderledes end det forudsagte. 

»Set tilbage havde det formentlig været smartere at tilbyde ombooking, men vi har også erfaring fra modsatte situationer, hvor vi har tilbudt ombooking og alligevel kunne flyve - til gene for dem, der ombookede,« siger hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen