Berlingske Business

Kristian Jensen forsvarer hjælp til at få Uber til Danmark

Åbent samråd om Invest in Denmark og Uber
Udenrigsminister Kristian Jensen (V) er i dag d. 11. maj 2016 kaldt i åbent samråd om Udenrigsministeriets organisation Invest in Denmark's involvering i etableringen af kørselstjenesten Uber i Danmark. (Foto: Jens Astrup/Scanpix 2016) Foto:

Der er intet galt med, at Udenrigsministeriet hjalp tjenesten Uber ind i Danmark, mener udenrigsministeren.

Da den amerikanske virksomhed Uber skulle etablere sig i Danmark i 2014, skete det med rådgivning og hjælp fra Invest in Denmark under Udenrigsministeriet.

Blot to timer efter den omstridte kørselstjenestes ankomst, blev Uber imidlertid politianmeldt af Trafikstyrelsen. Politiet har siden sigtet flere Uber-chauffører for ulovlig taxakørsel.

Alligevel fastholder udenrigsminister Kristian Jensen (V), at det var rigtigt af Udenrigsministeriet at hjælpe Uber med at få foden ind på dansk grund.

»Det er ikke op til Invest ind Denmark at vurdere, om Uber lovligt kan operere i Danmark. Det er op til domstolene«, siger ministeren på et samråd onsdag morgen.

»Vi skal afvente domstolenes beslutning, før vi drager vores egne konklusioner.«

misbah

Han pointerer, at Invest in Denmark udelukkende rådgav Uber om at etablere et datacenter til udvikling af apps i Aarhus.

»Den kontakt, der har været i forbindelse med etableringen af datacenteret i Aarhus, er en fuldt ud lovlig virksomhed. Hvorvidt kørselstjenesten er lovlig er et andet spørgsmål, som det er domstolenes opgave at afgøre.«

»Og mig bekendt er datacentre, der udvikler apps, helt lovlige virksomheder«, siger Kristian Jensen.

»Det er fremragende, at en organisation som Uber, der arbejder over hele verden, har blik for at etablere ét ud af kun tre udviklingscentre i verden i Danmark i Aarhus.«

Uberpop

Men det argument giver Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, ikke meget for. Han mener ikke, ministeren kan lave et skel mellem Uber-appen og Uber-taxitjenesten:

»Hvis man ved, at Uber er løbet ind i en række retssager rundt omkring i verden, hører det så ikke med til god rådgivning, hvis Invest in Denmark havde rådgivet om den danske taxalov?«

Til det svarer Kristian Jensen:

»Vi hører da også, hvad der er blevet sagt om Uber rundt omkring. Men betyder det, at nogle kritiserer Ubers forretningsmodel, at vi ikke må rådgive om investeringer i Danmark?«

Samtidig med samrådet har Uber lukket sin lavpristjeneste Uberpop i Sverige, skriver Dagens Nyheter. Det sker efter, at flere af selskabets chauffører er blevet dømt for at have drevet en sort taxitjeneste.

07BUS20160501-154428-3-1028.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen