Berlingske Business

Kriseramte Hanjin har sat Asien-USA-aktiver til salg

HANJIN SHIPPING-SALE/
ARKIVFOTO Foto:

Kriseramte Hanjin Shipping har kontaktet en række rederier herunder Maersk Line og MSC med henblik på et salg af aktiver knyttet til ruterne på Asien til USA.

Det skriver den sydkoreanske avis Korea Economic Daily ifølge Bloomberg News.

Værdien af det sydkoreanske rederis aktiver vurderes at være over 100 mia. won, eller omkring 600 mio. kr.

Hanjin har bedt om, at rederier melder tilbage senest 28. oktober for at tilkendegive, om de er interesserede eller ej. Landsmændene i Hyundai Merchant Marine overvejer ifølge avisens kilder et bud.

HANJIN-SHIPPING-DEBT/

Det amerikanske børshus Jefferies har tidligere over for Bloomberg News vurderet, at Maersk Line ville gå efter at købe aktiver fra Hanjin Shipping og Hyundai Merchant Marine, der også har været kriseramt og er i færd med en restrukturering.

Efterfølgende har den amerikanske erhvervsavis Wall Street Journal dog modsagt spekulationerne. Avisen skrev i sidste uge med henvisning til kilder med indsigt i sagen, at Maersk Line næppe vil købe hverken Hanjin Shipping eller Hyundai Merchant Marine.

Ifølge avisens kilder vil Maersk Line i stedet vente på, at andre kriseramte operatører begynder at spejde efter en redningsplanke for at undgå en konkurs.

Maersk Line

Under alle omstændigheder er opkøb et redskab, Maersk Line kan finde på at tage i brug. Det fremgik i forbindelse A.P. Møller-Mærsks strategiopdatering i september.

»Vi vil gå fra primært at vokse ved at købe nye skibe og containerterminaler til i højere grad at arbejde med opkøb. Der er skibe nok i denne verden, og efterspørgslen er faldet over de seneste fem år«, sagde administrerende direktør i Mærsk, Søren Skou, ved den lejlighed.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen