Berlingske Business

Kriseramt rederi leverer første overskud siden 2010

fas
Et spinkelt overskud på ni mio. kr. for rederiet Torm i 1. kvartal er markant bedre end samme periode sidste år, hvor rederiet tabte næsten en kvart milliard. Foto:

Et spinkelt overskud på ni mio. dollar for rederiet Torm i 1. kvartal er markant bedre end samme periode sidste år, hvor rederiet tabte næsten en kvart milliard dollar.

Rederiet Torm fik i første kvartal 2015 et overskud på 8,9 mio. dollar før skat. Det var væsentligt bedre end i samme periode 2014, hvor rederiet tabte 222 mio. dollar før skat.

13BUStorm.jpg

Det fremgår af Torms årsregnskab onsdag morgen.

- Torms operationelle platform udnyttede et stærkere marked og har leveret det første positive nettoresultat siden første kvartal 2010, siger topchefen, CEO, Jacob Meldgaard i forbindelse med regnskabet

Rederiet havde i kvartalet en omsætning på 154,2 mio. dollar mod 182,9 mio. dollar i de samme tre måneder 2014, mens driftsresultatet, EBITDA, i første kvartal 2015 løb op i 52,8 mio. dollar - en væsentlig bedring fra 20,5 mio. dollar.

Torm logo

Torms nettorentebærende gæld var ved udgangen af første kvartal på 1366,6 mio. dollar mod 1661,5 mio. dollar året forinden.

- Kombinationen af lavere oliepriser og højere raffinaderi-marginer øgede efterspørgslen på transport af raffinerede olieprodukter i første kvartal 2015, siger Jacob Meldgaard.

Torm kommer ikke med forventninger til 2015, da selskabets finansielle resultater er meget usikre på grund af gennemførslen af selskabets forslåede omstrukturering.

Meldgaard

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen