Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Kreative Ryanair omgår kompensationsregler ved forsinkelse og aflysning

RYANAIR
Ryanairs CEO Michael O'Leary fotograferet i Bruxelles i 2013. Arkivfoto. Foto:

Tilføjelser i Ryanairs vilkår og betingelser forsøger at afgrænse flypassagerer fra at søge kompensation gennem tredjepartsvirksomhed. Den går ikke, lyder det fra advokat.

Ryanair har i sine vilkår og betingelser indført restriktioner på, hvordan passagererne skal søge om kompensation i henhold til EU-Forordningen.

ryanair

Forordningen for kompensation af flypassagerer har eksisteret siden 2004 og er til for at sikre rettigheder i forbindelse med forsinkelser, aflysninger eller overbookning.

Ud over at fastsætte, i hvilke situationer flypassagerer har ret til kompensation, pålægger forordningen også, at flyselskaber skal informere deres passagerer om disse rettigheder.

dd

Med Ryanairs tilføjelser i sine betingelser og vilkår frasiger flyselskabet sig at modtage krav om kompensation indsendt af tredjepartsvirksomheder, som for eksempel firmaer, der hjælper dig med at klage eller advokater.

Men den går ikke, da det er i strid med forordningen, lyder det fra advokat og partner i Concilio & CO Eva Persson:

»Jeg synes, det er forsmædeligt, at RyanAir ikke har forstået, at lovgivningen også gælder for dem. Den måde, de behandler deres passagerer, er uanstændig.«

Brand ryanair plane flying to

Ryanair selv mener, at deres regler er på linje med loven.

»Ryanairs regler og vilkår er helt lovlige. De er designet til at sikre, at vores kunder med gyldige krav vil modtage 100 procent af deres kompensation på op til 100 Euro pr krav uden fradrag til tredjepart,« fortæller en Ryanair talsmand Travel MailOnline.

»Vi har haft mange problemer med Ryanair«

I forordningen står der, at flyselskaber ikke må begrænse eller ophæve deres forpligtelser over for flypassagererne gennem restriktive klausuler i en transportkontrakt. Alligevel har Ryanair ændret deres vilkår og betingelser. Ifølge de opdaterede vilkår og betingelser på Ryanairs hjemmeside, fremgår det:

»Passagererne skal fremsætte krav direkte til Ryanair og tillade Ryanair 28 dage eller den tid som er foreskrevet af gældende lov til at reagere direkte til dem, før de engagerer tredjeparter til krav på deres vegne.« Videre fremgår det også:

»Ryanair vil ikke behandle ansøgninger indgivet af en tredjepart, hvis den pågældende passager ikke har indgivet kravet direkte til Ryanair og tilladt Ryanair tid til at reagere.«

Billede

Ifølge Johan Fugmann, der er direktør i Flyforsinkelse.dk, der er en organisation, der hjælper flypassagerer med at få kompensation, er det især nødvendigt, at flypassagererne kan blive repræsenteret, når det drejer sig om Ryanair.

»Vi har haft mange problemer med Ryanair, da de uberettiget afviser de fleste sager og samtidig kan finde på at betale passagererne langt mindre, end hvad de har krav på. Derfor frygter vi, at denne tilføjelse i deres vilkår kun er med til at gøre det mere forvirrende for Ryanairs kunder at få information om, hvad deres rettigheder er. Det vil begrænse flypassagerernes muligheder for at søge kompensation,« siger John Fugmann.

BRITAIN TRANSPORT RYANAIR

Eva Persson, der også er advokat for Flyforsinkelser.dk, mener også, at Ryanairs nye regler er lige lovligt kreative:

»RyanAir er lidt for smarte her. På den ene side, afviser de som hovedregel at betale kompensation, når passagererne selv henvender sig til dem. På den anden side vil de nu - med deres nye forretningsbetingelser - begrænse passagerernes ret til at søge hjælp hos tredjemand, f.eks. Flyforsinkelse.dk. Det er jo helt absurd, at de på den måde prøver at frarøve passagererne deres kompensation, men den går ikke. Bestemmelsen er ikke lovlig, og selvfølgelig kan passagererne søge hjælp hos den, de ønsker,« siger hun.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen