Berlingske Business

Koreansk basistransport

Koreansk basistransport - 1

Koreanske Hyundai er nu nummer fem på verdensranglisten over bilproducenter målt på størrelse. i20 er deres seneste bil i, hvad der ligner en næsten uendelig strøm af billige og fornuftige biler.

(BARCELONA) - Du får, hvad du betaler for. Det gælder alt her i livet, og den nye Hyundai i20 er ingen undtagelse.

Bilen afløser Getz-modellen og skal dermed konkurrere med vestlige biler som den nye Ford Fiesta, Seat Ibiza, Opel Corsa og Toyota Yaris.

Bilen er snusfornuft, der er pakket pænt ind og dermed også et produkt, der er blottet for følelser, og her ligger de koreanske bilers største problem. De mangler historien bag produktet, og derfor kan man ikke tage så meget for produkterne. Det er en svær øvelse, for kunderne efterspørger billige koreanske biler, der helst kan have det samme tekniske niveau som de lidt dyrere europæiske konkurrenter.

Forgængeren Getz har været en af spydspidserne i det koreanske mærkes massive vækst. Siden 2002 er der solgt over 500.000 eksemplarer af bilen.

Uden støjdæmpning

i20 skal produceres i Indien, og den er længere og bredere end Getz. Designet er også mere mainstream, og når den bevæger sig rundt i bybilledet kunne det være hvilken som helst af de store betydende mærker.

Testbilerne bød på en pæn finish, men bilens chance mod konkurrenterne afgøres af prisen. Importøren forventer, at billigste i20 lander på lige omkring 140.000 kr. Dermed bliver den dyrere end den udgående Getz. Bilen er i butikkerne omkring 1.marts.

ErhvervsBladet.dk har kørt i20 med både diesel- og benzindrift. Med 1,4 liters motor er bilen ganske støjsvag, og kræfterne rækker fint. i20 er sat op med en traditionel undervogn og køreegenskaberne er godmodige med en affjedring, der ved første bedømmelse virker lidt hoppende. Testbilerne var alle på 15 tommer fælge, mens bilerne som standard kommer til Danmark med 14 tommer .

Undervejs skiftede vi til modellen med 1,4 liters diesel, og her kommer bilens støjdæmpning til kort, og man føler sig hensat til den gang, hvor diesel var ensbetydende med en klaprende lyd. Samtidig er der mange vibrationer fra motoren, og det klæder ikke bilen.

I første omgang kommer i20 kun som femdørs med traditionel bagklap, men senere følger en tredørs samt en MPV-klon.

Hyundai i20 er designet i Hyundais europæiske R&D hovedkvarter i Rüsselsheim i Tyskland, og med en aksel- afstand på 253 cm er det tydeligt, hvor store bilerne er blevet i denne klasse. De 253 cm svarer næsten på millimeter til den akselafstand, som en Golf III havde i 1994!

Bilen vil bliver leveret i to versioner, classic og comfort, og alle versioner har Elektronisk Stabilitets Control (ESC).

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen