Berlingske Business
14:04Endnu en Uber-chef siger op

Korea udfordrer Japan

Der var engang, da europæisk bilindustri så nedladende på deres japanske kolleger. Nu frygter den

dem. Nu har historien gentaget sig - med koreanerne - som især den japanske industri frygter. Men også europæiske fabrikker

ser med de forventede stigende bilpriser med alvor på, at den ene velkørende bil efter den anden kommer fra Korea - til

lavere priser.


Vi har set på to af de mest succesfulde koreanerne - siden 1999 begge fra samme koncern: Hyundai, nemlig

Hyundai Trajet og Kia Carnival. Og har sat dem over for én af de helt store sællerter, japanske Toyota SportsVan. Trajet

og Sportsvan er i samme klasse, mens Carnival størrelsesmæssigt ligger højere, men p.g.a. en flad salgsorganisation

kan sælges billigere end normalt for bilstørrelsen.



Født som MPV''''er

Alle tre biler er født som

såkaldte MPV''''er (Multi Purpose Vehicles) - men biltypen er ret kostbar i det afgiftsplagede Danmark. Derimod er priserne overkommelige

i varevognsudgaver med to sæder med 30 pct. beskatning i stedet for 180 pct.


Dog skal bilerne veje minimum 2.025 kg for

at komme ind under denne regel - ellers er der dømt 95 pct. afgift.


Det skal dog understreges, at Toyota''''en havde manuelt

gearskift - mens Hyundai''''en og Kia''''en dels havde automatgear, dels havde et højere udstyrsniveau. Men det var de biler, vi

kunne få stillet til rådighed af importørerne. Ellers havde bilerne stort set kostet det samme - inden for 5.000

kr.


Testen foregik over to uger - og resultatet viser, at man fortsat skal prøve en bil hos forhandler, før man

køber den. Gerne et par dage i det daglige kørselsmønster. Køregenskaber med og uden læs kan være

som nat og dag.



Den mest praktiske

Mest praktisk i dette felt af MPV-Vans er Kia Carnival, der dels er større end

de andre to biler i testen - dels har de praktiske skydedøre, der øger anvendeligheden væsentligt. Den nye Carnival

II er bedre skruet sammen end forgængeren - og dens common rail motor er både mere lydsvag, hurtigere og mere smidig end

tidligere. Den trækker fint det størst mulige læs, men motoren er da også den største i testen. Dens

nyttelast er p.g.a. stor egenvægt mindre end i de andre biler.


Køreegenskaberne er fine, og bilen har masser af

plads til både fører og passager samt et meget stort bagagerum. Varerummet er uden læssekant og med en lav læssehøjde.

Komforten i sæderne er tilfredstillende.


Med en pris stort set som Toyotas Sportsvan og med en bedre motorkraft i forhold

til en større lasteevne står Kia Carnival som et godt bud i denne tripletest.



Det bedste vejgreb

Kan man undvære

skydedørene, er Hyundai Trajet Pro Van dog nok den bil, der giver mest værdi for pengene.


Den er billigst og byder

også på de bedste køreegenskaber - og klarede sågar en kraftig undvigemanøvre med trailer og fuld

last uden problemer. Den har lav læssehøjde og ingen kant mellem kofanger og varerumsgulv.


Hyundai er slået

godt igennem med sin MPV Pro-Van med common rail motor. Den har trods sin kompakte form en rummelig kabine og et stort varerum med en

lav læssehøjde og uden læssekant.


Bilen har en stor lasteevne, men der skal arbejdes med høje omdrejninger

i lavt gear, når bakkerne skal forceres med fuld last i bil og på anhænger. Ellers er præstationerne gode.









Den

bedste finish

Toyota SportsVan vinder på finish - og har formentlig den bedste totaløkonomi. Testbilen var billigst i

indkøb af de tre konkurrenter - men med til historien er, at de to andre deltagende biler havde automatgear og Carnival tillige

havde topudstyr (se afsnit om priser).


Et kæmpe plus for SportsVan er også den nye D-4D common rail motor, der både

er støjsvag og smidig. Bilen kører langt bedre end forgængeren, når det gælder fuld last og trailer

- men ikke så godt som de andre i dysten. Den har svært ved at komme af sted med læs.


Bilens køreegenskaber

er forbedret i den nye udgave, men den høje læssekant er fortsat en ulempe, det samme gælder de hængslede

bagdøre i stedet for skydedøre. Der er god aflæggeplads. Under gulvet findes bl.a. et stort stuverum - det er

bibeholdt fra personbilsudgaven

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen