Berlingske Business

Kontrakter på nye skibe på laveste niveau i 20 år

Billede
Det ser ud til, at der i 2016 bliver underskrevet det færreste antal kontrakter på nybyg af skibe i to årtier. Foto:

Skibsværfterne kan meget vel blive det næste offer for det kollaps, der har ramt tørlast- og containermarkederne.

Det ser nemlig ud til, at der i 2016 bliver underskrevet det færreste antal kontrakter på nybyg af skibe i to årtier. Det er til gengæld godt nyt for tørlast- og containerrederierne.

Sådan lyder vurderingen fra brancheorganisationen Bimco i en analyse.

Efter et fald i nybygningerne af skibe fra 2010 til 2012 var der et lille comeback i 2013. Den udvikling var ifølge Bimco ventet at udjævne sig de efterfølgende år. Men der viste sig at komme et mindre fald i nybygningerne de efterfølgende to år, og siden er skibsværfterne nærmest stødt på grund.

»Siden det høje antal kontrakter i 2013 har Bimco ventet, at skibsværfterne kunne komme under pres. Denne forventning blev en realitet i starten af 2016,« siger Peter Sand, der er analysechef i Bimco, i en kommentar.

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Maersk Line vil sk

Men hvor udviklingen i skibsbygningen er skidt nyt for skibsværfterne, er det glædeligt for shippingindustrien.

»Det lave antal kontrakter er lige netop, hvad shippingindustrien har brug for til at kunne genoprette den fundamentale balance mellem udbud og efterspørgsel,« påpeger Peter Sand.

Rederierne, der er aktive inden for tørlast- og containershipping, har i den senere tid været presset af ekstremt lave fragtrater. Dertil kommer, at ubalancen mellem udbud og efterspørgsel på skibssiden har betydet, at priserne på skibe har været faldende.

HAPAG-LLOYD-MERGER/UASC

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen