Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Kompakt minikurér

Til en pris på 90.000 kroner plus moms er varevognsudgaven af Hyundai Matrix blevet et interessant alternativ til de små

varevogne. Udviklet som MPV sidder man nemlig noget højere end i flertallet af de små biler, som ikke mindst fransk bilindustri

salgsmæssigt har "siddet" på.



ErhvervsBladet har prøvekørt den billigste model med 1,6 liters benzinmotor,

som har haft succes som firmaets altmuligbil, andenbil til småopgaver, men også en del private har købt bilen,

hvis de kun var to personer. Det koster dog årligt 5.040 kr. i "tillæg for privatkørsel" for biler over

2.001 kg.



Dieselmodellen, der koster 10.000 kroner mere, har været solgt til kurérkørsel, repræsentantbiler

og til liberalt erhverv.



Motordiagrammet i dieselmotoren, der iøvrigt er trecylindret, vidner dog om langt mere smidig

kørsel end i benzinudgaven. Den kører også 16,7 km/l mod 12,5 km/l i benzinudgaven. Så dieseludgaven bør

man prøve, inden man vælger bil.



Matrix Van har en mængde udstyrsdetaljer, som man ikke er vant til at se

i denne type biler - bl.a. aircondition, el-betjening af sidespejle og vinduer, højdejusterbart rat, viskerrobot, skuffe under

passagersæde og tagræling.



Den 103 hestes benzinmotor er ret smidig at køre med, således med trækkraft

fra 35 km/t i femte gear, topfarten angives til 170 km/t, og man når 100 km/t på 12,7 sekunder. Brændstoforbruget

ved blandet kørsel opgives til 12,5 km/l. Vil have en benzin''er med mere power, kan man købe en 1,8 liters udgave til

115.000 kr.



Takket været sin størrelse kommer Matrix let rundt i smalle gader og gårde. 10,4 meter er vendediameteren.

Bilen rummer 1.280 liter og må laste 800 kg. - inklusive passagerer.

Center-instrumentering

På vejen har man

i Matrix en lille, velkørende bil med gode køreegenskaber - også med last. Man sidder som sagt højt, men

savner lidt mere rygstøtte - til gengæld kan rattet justeres i højden.



Man skal vænne sig den centermonterede

instrumentering, som desværre er blevet et modelune, for man skal tage øjnene fra vejbanen for at se på speedometret.



Kabinen

har også en enkelt kopholder til at forsøde tilværelsen - men det største plus er airconditionanlægget

- ikke mindst i disse dage med op til 30 graders varme. Godt er også centrallåsesystemet, men det har ikke fjernbetjening

og kan kun betjenes fra førerdøren. Roses skal de to 12-volts stik.



Der er ikke handskerumslås, men til gengæld

god aflæggeplads, bl.a. i en skuffe under passagersædet. Dertil kommer praktisk bagagenet og opbevaringsrum i varerummets

sider samt i dørene.



Varerummet er pænt, men der er en lille kant fra kofanger ned på varerumsgulvet. Til

at sikre varetransporten er der fire fastgørelsesøjer i varerumsgulvet. Den tophængslede bagklap åbner i

1,84 meter, så de fleste kan komme ind under klappen uden at slå hovedet.



Den koreanske bil er designet af italieneren

Pininfarina, og linjerne er da også meget moderne. Sikkerhedsudstyret omfatter ABS bremser, men ikke elektronisk stabilitets

kontrol (ESP). Hertil kommer så høj stoplygte, sidelister og fire airbags.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen