Berlingske Business

Komfortabel bil i arbejdstøjet

Komfortabel bil i arbejdstøjet - 1
Overskrift
Komfortabel bil i arbejdstøjet - 3
Overskrift

Peugeots succes 307 van har med de nye afgifter ikke kunnet holdes på samme niveau med den nye 308.

Nye afgifter. Nye biler. Sådan må man tænke hos de danske bilimportører – som efter den seneste omlægning af varebilsafgifterne pludselig har svært ved at sælge de tidligere så populære gulpladebiler under 2.500 kg.

Et spring fra 30 til 50 procent afgift har betydet, at prisen på MPV van-biler som Opel Zafira, Ford C-Max, Peugeot 307/308 og Citroën C4 Picasso er steget med omkring 40.000 kr.

Stadig markant billigere end hvidpladebilerne og tæt på halv pris samt eksklusive moms. Så der er fortsat kunder, om end der er længere mellem privatkunderne samtidig med, at den finansielle krise har fået erhvervslivet til at holde igen. Samlet har det betydet et fald i varebilsalget på 33 procent de seneste måneder.

Til gengæld er der blevet solgt en del små varevogne, baseret på alt fra Opel Corsa til BMW 1-serie og de helt små varevogne som Fiat Fiorino, Peugeot Bipper og Citroën Nemo.

Peugeot solgte mange 307 Airvan, før loven blev indført i 2007, og den nye 308 er først lanceret for tre-fire måneder siden. Så salget er mildest talt stabiliseret. 26 er det blevet til siden oktober. Før var tallet trecifret.

Partikelfilter standard

ErhvervsBladet.dk har prøvet 308 SW Premium van i Premium-udstyr med 109 hestes dieselmotor, som er den mindste med partikelfilter, der både giver en miljømæssig og økonomisk fordel gennem tilskud. Den lille model uden partikelfilter kører dog lidt længere på literen end testbilen, som kører 20,4 km/l – det betyder 8.400 kr. i statsstøtte, nemlig 4.000 kr. pr. liter over 18 km/t (grænsen for personbiler er 16 km/l).

Testbilen har seks trins gearkasse og trækker rent op fra 45 km/t i femte gear og 50 km/t i sjette gear (900 omdrejninger), så den har et godt drejningsmoment.

Den er smidig at køre – uden at være en racer. 12,5 sekunder er den om at nå 100 km/t. Køreegenskaberne er gode, og bilen har et godt vejgreb i den bløde genre med uafhængig affjedring fortil og semiuafhængig compound- aksel med krængningsstabilisatorer bag.

Tidligere havde varebilen eftermonteret luftaffjedring, som var meget behagelig på ujævne veje. Men det er dels sparet væk – og dels opfylder bilen højdereglerne uden luftaffjedringen.

ESP og gardinairbags

Med fire skivebremser og elektronisk stabilitetssystem ESP er man dog godt hjulpen i selv en prekær situation. Går det galt alligevel, kan man måske være glad for, at bilen har opnået maksimale fem stjerner i den uvildige crashtest EuroNCAP - blandt andet på grund af gardinairbags.

Udstyrsmæssigt kan vi nævne gode detaljer som regnsensor, speedpilot, pollenfilter, lys og køl i handskerummet, follow me home- kørelys, sportssæder med varme, aircondition og stort glassoltag, der dog ikke kan åbnes, men hvor man elektrisk kan skyde et dækken for, så sol og nysgerrige blikke kan holdes ude.

Tagræling er også standard – ligesom aluminiumsfælge, der dog grundet vinteren var udskiftet med stålfælge og vinterdæk.

Vi skal også nævne 12 volts stik i konsol og bagest i varerummet samt computer med økonomiinformationer, udendørs temperatur med videre.

Man er hurtigt dus med bilen. Den er letkørt, og man sidder godt i det højdejusterbare førersæde, som dog ikke er trinløst justerbart.

Læderrattet kan indstilles i både højden og længden, så man får let en god kørestilling. Der er tilpas med plads til at strække benene trods adskillelsen til varerummet.

Varerummet er med sine 1,5 kubikmeter relativt stort for biltypen. Noget af en mesterbil med plads til det vigtigste habengut. Har man behov, er der også plads til en europalle.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen