Berlingske Business

Kom med på vild jagt efter Uberchaufførerne

uber
Hamid Hoshin er Über chauffør ved siden af sit normale job. Han gør det for at tjene ekstra penge til familien, der i øjeblikket står svært økonomisk. Foto:

Hvem er disse markedskaprende og kundestjælende Uber-chauffører, som, ifølge taxachaufførerne, kører ulovlig pirattaxakørsel? Berlingske lader jagten gå ind.

Et tip fra en taxachauffør er tikket ind: Uberchaufførerne hapser de transportmanglende kunder for næsen af taxachaufførerne, når de ankommer i Terminal 3 i Kastrup Lufthavn.

Det har gjort taxachaufføren, der henledte min opmærksomhed, så vred, at han er begyndt at forfølge Uberchaufførerne og optage videoer, når han ser dem samle kunder op.

uber demo

Denne heksejagt er jeg nødt til at opleve, tænker jeg. Jeg henter Ubers app ned på min telefon, og med det samme kan jeg se, hvor de forskellige Uberchauffører kører rundt. Der er ganske rigtigt tre chauffører ved lufthavnen. Derfor fanger jeg en fotograf på vejen, og sammen sætter vi kurs mod Kastrup Lufthavn.

Ubers hastigt voksende succes og indtog på det danske marked har medført vrede og frustrationer blandt taxachaufførerne. Det kulminerede i går med en demonstration på Christiansborg Slotsplads, hvor et par hundrede chauffører valgte at indstille arbejdet, parkere taxaen og holde hornet nede i håb om at få politikernes opmærksomhed. Krigen mellem Uber og taxabranchen har stået på siden november, hvor applikationen kom til Danmark.

Tilbage på motorvejen kan jeg se fem Uberchauffører cirkulere rundt i indre by i København, én på Christianshavn og tre ved lufthavnen. Vi triller ind i lufthavnens opsamlingszone, men ser på appen, at Uberchaufføren har rykket sig. De er hurtige, de Uberchauffører. Taximanden, der gav mig tippet, fortalte, at Uber-appen bevidst agerer med 30 sekunders forsinkelse, fordi »de hurtigt fandt ud af, at vi fulgte efter dem.«

Det har gjort det umådelig svært for taxachaufførerne at »indsamle bevismateriale,« som taxachaufføren Thomas Wiigh Larsen forklarede til Berlingske i går.

UBER-TAXI-STRIKE

Jeg finder da også hurtigt ud af, at det er noget af en mission, vi har begivet os ud på. Uberchaufførerne er umulige at fange, medmindre de holder stille. Heldigvis var der også et tip om, at Uberchaufførerne holder til ved Statoil og McDonald's nær lufthavnen, da de kan parkere gratis der. Vi standser bilen, og jeg går rundt og kigger gennem bilruderne. Planen er, at hvis der sidder én i bilen, spørger jeg, om vedkommende er Uberchauffør.

Den første, jeg spørger, sidder i en sort stationcar. Det er en nydelig, midaldrende mand, der ruller vinduet ned. »Er du Uberchauffør,« spørger jeg. »Ja?,« svarer manden. Men han vil ikke tale med en journalist. Han proklamerer, at Uber Danmark har givet alle Uberchauførrer mundkurv på, hvorfor han ikke må udtale sig.

Uber

Jagten fortsætter med et bank på den næste bilrude. En kvinde, der ellers har hovedet gemt i en Big Mac, ruller vinduet ned. Hun er ikke Uberchauffør, og sådan er det for resten af flokken, der holder parkeret nær lufthavnen.

Der holder en DanTaxi parkeret inde ved Statoils dieselstander. Chaufføren er ved at vaske sin bil, men bliver afbrudt, da jeg kommer anmassende. »Var du til demonstration mod Uber i går?«, det var han ikke, og faktisk er han ligeglad med Uber. Han jagter ikke deres chauffører, som andre taxachauffører gør, og så vidt han har forstået, er Uber ulovligt. Derfor mener han, at regeringen må gribe ind, selvom han regner med, at kunderne vælger det »rigtige«, da Uberchauffører – ifølge ham - ikke har samme forsikring som ham selv og den øvrige taxastab.

Et blik på min på min nyhentede Uber-app viser, at Uberbilerne forsvinder fra lufthavnsområdet. Der er til gengæld fem omkring Nørreport, Gothersgade og to på Adelgade. Jagten sættes ind. Og det er vitterligt en jagt, der går ind i indre by. Til højre! Åh nej - ensrettet. Cyklist. Rødt lys. Uberchaufføren når at slippe væk. Sådan fortsætter vi en time og 17 minutter, før vi til sidst må give op. Vi svinger bilen tilbage mod Berlingske, som ligger i Pilestræde.

BELGIUM-TRANSPORT-UBER-TAXI-STRIKE

Men at give op er det sidste, vi ønsker. Vi kan ikke komme tilbage fra vores »Uberjagt« og sige, at vi fandt én, som ikke ville snakke med os. Sidste skud i bøssen – vi bestiller en Uber. Fire minutters ventetid står der. Chauffør Hamid Hoshen er på vej i sin Hyundai i20. Hans nummerplade og telefonnummer står tilmed oplyst i Uber-appen. Hvis vi dog bare havde gjort det fra starten, havde denne hæsblæsende jagt gået en smule nemmere. Vi kan følge hans færden, han drejer ned ad Antoniegade og ganske rigtigt: Efter fire minutter kommer den lille bil rullende op ad Pilestræde.

Jeg må gå til bekendelse og forklare, at jeg slet ikke har brug for at blive kørt. »Hej, du må undskylde, men jeg er journalist på Berlingske. Har du lyst til at tale med mig om, hvorfor du kører Uber?«. Hamid Hoshen accepterer og holder ind, så han kan forklare sig.

»Jeg har været Uberchauffør i fire måneder. Jeg kører i min fritid, men det er ikke for at tjene lommepenge. Det er for at få økonomien til at hænge sammen. Jeg arbejder fuldtid ude ved Holmen og får 13.000 om måneden. Jeg har familie, lejlighed og bil. Der er brug for pengene, ellers ender vi i minus,« siger han.

US-TAXI-DRIVERS-PROTEST-POSSIBLE-UBER-EXPANSION-IN-NYC

Hamid Hoshen fortæller, at han normalt ikke kører småture i indre by. Han bor tæt på lufthavnen, hvorfor han transportere folk derfra og til byen. Og til spørgsmålet om, om han ikke forstår, at taxachaufførerne er sure, fordi han angiveligt stjæler deres kunder og eksistensgrundlag, svarer han:

»Jeg kender ikke nogen taxachauffører, der er sure på mig. To gange har jeg prøvet, at taxachauffører har spurgt, om jeg kører Uber. Jeg svarede ja, også skete der ikke mere.«

Lettet over, hvor nemt det var at få en Uberchauffør i tale, forlader vi Hamid Hoshen. Da jeg igen tager min Uber-app frem, ser jeg, at jeg har betalt 35,27 kroner for at booke en tur med ham.

TV: Taxi-talsmand om Uber: "Jeg frygter, at nogen tager loven i egen hånd"

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen