Berlingske Business

Kør økonomisk i varebilen

Kør økonomisk i varebilen - 1

Transportvirksomheden TNT giver erfaringer fra deres store flåde af varevogne.

Fornuftig kørsel i varebilen kan reducere bruget af brændstof og dermed CO2-emissioner med 25 procent. Det har transportvirksomheden TNT erfaret gennem kurser for sine chauffører, der har lært at køre mere brændstoføkonomisk. Man har iværksat en global indsats blandt både egne medarbejdere og underleverandører for at udbrede kendskabet til, hvad ændret kørselsadfærd betyder for miljø og økonomi og firmaets bundlinje.

I de to danske afdelinger har TNT gennemført flere initiativer blandt de cirka 300 ansatte. Således et pilotprojekt om chaufførtræning, hvis mål er at påvirke de ansattes køreadfærd, trafiksikkerhedsmæssigt og brændstoføkonomisk. Resultaterne, som er blevet samlet op gennem interviews med medarbejderne og kunder, har været meget opmuntrende.

Store besparelser

Samlet set håber TNT, at fokuseringen på køreadfærd vil forbedre brændstof- effektiviteten i virksomhedens biler med op til 25 procent. Samtidig håber man at påvirke de ansattes kørselsadfærd, så de tager de mere brændstoføkonomiske vaner med sig ud bag rattet i deres egen bil.

I Danmark har TNT ud over pilotprojektet om brændstoføkonomisk kørsel løbende dialog med alle leverandører om udvikling af mere miljøvenlige ideer og teknikker.

Et konkret eksempel er et samarbejde med Mercedes, der i 2008 leverede nogle skræddersyede varevogne til TNT, som både skulle matche chaufførernes krav til brugervenlighed, lasteevne og samtidig skulle bære i retning af de mål, som TNT har sat sig i klimastrategien PlanetMe, der blev lanceret i 2007.

TNT har også gennem flere år arbejdet sammen med Rådet for Større Færdselssikkerhed om køreadfærd og trafiksikkerhed. Her har rådet fungeret som sparringspartner og leverandør af analyseredskaber. Samarbejdet har ført til en række konkrete aktiviteter, som er implementeret eller på vej blandt chaufførerne i TNT. I dag deltager TNT i en særlig ERFA-gruppe inden for trafiksikkerhed for store virksomheder, som er initieret af Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen