Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Kør ekstra langt på literen i Opels nye firmabil

opel
Foto:

Spare-versionen af Opels Insignia er skabt til firmasegmentet.

Det koster kun lidt at spare på brændstoffet, når det gælder Opel Insignia.

Opels firmabil har efter introduktionen hurtigt fået fuldt motorprogram og er nu til salg som Ecoflex-version.
Ecoflex er Opels navn for biler, der er optimeret til at gå ekstra langt på literen via bedre aerodynamik, længere gearing og optimeret motorstyring.

Insignia Ecoflex er forsynet med samme 2,0-liters maskine som den ¹¹almindelige¹¹ Insignia  2,0 CDTI, men Opels ingeniører har ændret motorstyringen og tilføjet en ny teknologi, som Opel har døbt CleanTech forbrænding.

Det lyder indviklet, men som potentiel køber behøver man ikke at spekulere så meget over det.

Vi har kørt 1500 km i den nye Ecoflex og er ikke i tvivl om at mange vil vælge denne version, frem for den traditionelle.

Den største forskel er i bilens gearing. 1. og 2.gear er kortere og det kræver lidt tilvænning. Hvor man normalt i en dieselbil ville skifte fra 2 til 3.gear eksempelvis ved 1700-9000 o/m skal man op på ca. 2700 i Ecoflex-versionen.

Ellers ender man i 3,gear med for lidt omdrejninger på maskinen og så går accelerationen død.

Dette gør sig naturligvis endnu mere gældende, hvis vejen samtidig stiger, men det er og bliver et spørgsmål om vane. Hvis man kører meget i byen, ville jeg dog nok selv vælge den almindelige udgave.

På landeveje og motorveje er støjniveauet lavt og man kan glæde sig over en bil, der kører rigtigt lang for hver tankning.

Med 160 hestekræfter er der ingen grund til at tro, at en sparebil er en kedelig bil. Det er tydeligt at se, at mange medtrafikanter bliver overraskede over, så hurtig bilen er ved en mellemacceleration. Jeg tror, at mange forledes til at tro, at det lille grønne EcoFlex-skilt betyder, at der foran kører en langsom bil.

Testbilen var for ny til, at vi med skråsikker mine kan udtale os om Opels brændstofoplysninger holder vand.
En Ecoflex Insignia skal på papiret kunne rulle 19,2 km/l mod standard-bilens 17,2 km/l.

Prisen er den samme som for den almindelige Insignia med 2,0-liters dieselmotor. EcoFlex-versionen fås også som stationcar.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen