Berlingske Business

Kølige bananer og frosne fisk kan redde Maersk Lines 2013

MaerskReefer_Business
Transport af kølevarer kan give Maersk Line jackpot, forudser Nordea-analytiker.

Trods et underdrejet containermarked med forholdsvis lave fragtrater, har containerrederiet Maersk Line nemlig udsigt til 6 milliarder kroner i ekstra indtjening på markedet for køletransport af fødevarer, såfremt en prisforhøjelse slår igennem.

Det skriver Børsen. Baggrunden for den opløftende prognose for indtjening på nichemarkedet for køletransport er, at Maersk Line, der er verdens største containerrederi, siden 2013 begyndte har hævet sine fragtrater for reefer-containere med 1.500 dollar per 40-fodscontainer, hvilket svarer til en stigning på 30 procent. Ud fra de informationer har Nordea regnet sig frem til, at Maersk Line kan tjene mere end 1 mia. dollar ekstra i løbet af 2013, hvis altså prisforhøjelsen slår igennem på markedet. Og selv hvis det ikke er tilfældet, vil Maersk Line stadig kunne se frem til en betydelig gevinst.

- Hvis de bare får 30 procent succes med rateforhøjelsen, så svarer det til, at de tjener det samme, som hele Maersk Line tjente sidste år - bare på den her del af forretningen - oven i det de måtte have tjent i forvejen, udtaler Finn Bjarke Petersen, shippinganalytiker hos Nordea, til dagbladet Børsen.

Han vurderer, at sandsynligheden for, at prisstigningerne slår igennem, er gode, da Maersk Line er førende inden for køletransport med en markedsandel på omkring 25 procent. Samtidig er markedet for køletransport i kraftigt vækst, da stigende velstand hos middelklassen i Asien skaber øget efterspørgsel på kølevarer som friske grøntsag, frugt og kød.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen